لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

از طراحی مجدد کراس‌اوور ایران‌خودرو تا محصول جدید آلفا رومئو


آلفا رومئو توناله
آلفا رومئو توناله

مجلهٔ خودرو: طراحی مجدد کراس‌اوور ایران‌خودرو، شاسی‌بلند اسمارت، محصول متفاوت آلفا رومئو و خودرو برقی کرمان‌موتور از سوژه‌های این هفته مجله خودرو هستند.

کراس‌اوور ایران‌خودرو

کراس‌اوور ایران‌خودرو با طراحی مجدد آماده شده است. این خودرو روی پلت‌فرم پژو ۳۰۱ و تارا طراحی شده بود، اما طراحی آن، به‌دلیل مناسب نبودن از دید مدیران ایران‌خودرو، تغییر کرد و حالا ظاهراً طرح جدید آماده شده است.

مهدی رجبعلی، مدیرعامل شرکت ایپکو، گفته است: «موتور توربوی EF7 پلاس برای پلت‌فرم خودرو کراس‌اوور که از محصولات آتی ایران‌خودرو به شمار می‌رود، در نظر گرفته شده است. خانواده موتور سه‌سیلندر نیز در حال تطبیق بر روی این پلت‌فرم است.»

پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو، نیز درباره پژو ۳۰۱ ایرانیزه و کراس‌اووری که بر پایه این خودرو قرار است تولید شود، گفته است: «مقداری کف اتاق و فاصله طولی و فاصله عرضی لاستیک‌ها را که در خودرو بسیار مهم است، تغییر داده‌ایم. از دل این پلت‌فرم، تارا و یک کراس‌اوور (CUV) و یک خودرو هاچ‌بک بیرون کشیدیم. اگر بشود، یک خودرو شاسی‌بلند (SUV) هم تولید خواهد شد.»

داوود خسروی، مدیرعامل شرکت جتکو، هم گفته است: «علاوه بر خودرو تارا، برقی‌سازی محصولات جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در دستور کار قرار دارد. برقی‌سازی کراس‌اوور جدید ایران‌خودرو در دستور کار جتکو قرار دارد. نسخه برقی این محصول، با فاصله کمی از نسخه بنزینی آن، قابل رونمایی و عرضه خواهد بود.»

دنا پلاس توربو دنده‌ای

شرکت ایران‌خودرو به‌تازگی نیز ساخت نسخه شش‌دنده محصولات خود را آغاز کرده است. با وجود این‌که این فناوری سال‌هاست در جهان خودرو استفاده می‌شود، اما به‌تازگی به ایران‌خودرو راه پیدا کرده است.

دنا پلاس توربو دنده‌ای قرار است به قیمت ۳۵۹ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان به دست مشتریان برسد. نمونه پنج‌سرعته دنا پلاس توربو پیشتر ۳۴۵ میلیون تومان قیمت داشت. یعنی با اضافه شدن یک دنده مشتری موظف است مبلغی بیش از ۱۴ میلیون تومان بیشتر از نمونه پنج‌سرعته پرداخت کند.

جعبه دنده شش سرعته دستی ویژگی جدیدی نیست. این امکان برای نخستین بار در سال ۱۹۶۷ به جهان معرفی شد. اولین خودروسازی که گیربکس شش‌سرعته دستی را در یک خودرو تجاری قرار داد، آلفا رومئو بود.

موتور دنا پلاس توربو دنده‌ای ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

خودرو برقی کرمان موتور

شرکت کرمان موتور قصد دارد یک خودرو برقی چینی ناشناخته را در ایران تولید کند.

Sehol E10X که در برخی بازارها به نام جک E-JS1 نیز به فروش می‌رسد، یک میکرو کار (ماشین فسقلی) چینی است. شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر این خودرو پنج و نیم ثانیه است و می‌تواند عقربه کیلومترشمار خود را در نهایت به رقم ۱۰۲ کیلومتر در ساعت برساند.

در بازار خودرو چین، این خودرو در دو نسخه ۳۰ و ۴۵ کیلوواتی به فروش می‌رسد. نمونه ۳۰ کیلوواتی ۴۱ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد. قدرت نسخه ۴۵ کیلوواتی نیز به ۶۱ اسب بخار محدود می‌شود. گشتاور خروجی موتور الکتریکی نمونه قوی‌تر نیز به ۱۵۰ نیوتن متر می‌رسد.

کراس‌اوور جدید آلفا رومئو

خودرو توناله برای رقابت با خودروسازان لوکس اسپرت مانند ب‌ام‌و و آئودی در کلاس کراس‌اوورهای سایز متوسط رونمایی شد.

این خودرو دارای خط طراحی جدید است و بر اساس این خط طراحی، این شرکت ایتالیایی که در زمینه طراحی در جهان پیشتاز است، تا سال ۲۰۲۷ پنج مدل جدید را راهی بازار خواهد کرد.

آلفا رومئو توناله
آلفا رومئو توناله

مدلی هیبریدی این خودرو قوی‌ترین نسخه آن است که ۲۷۵ اسب بخار قدرت دارد و با این پیشرانه شتاب صفر تا صد کیلومتر ۶.۲ ثانیه‌ای دارد. البته این خودرو دارای نسخه‌های بنزینی و دیزلی هم هست.

رقیب سوئدی این خودرو ولوو ایکس C40 است. با این حال به‌نظر می رسد طراحی آلفا رومئو در این کلاس از رقبایش جذاب‌تر باشد.

شاسی‌بلند اسمارت

شرکت اسمارت سازنده خودروهای کوچک شهری است، اما این شرکت کمی پا را فراتر گذاشته و یک شاسی‌بلند ساخته است که برای محیط‌های شهری مناسب باشد.

اسمارت هشتگ یک
اسمارت هشتگ یک

این خودرو با همکاری شرکت جیلی چین توسعه پیدا کرده است. این شاسی‌بلند کوچک شهری که اسمش هشتگ یک (#1) است، کاملاً الکتریکی است. این شاسی‌بلند برقی حدود چهار متر طول دارد و برای پارک در شهرهای بزرگ در آسیا و اروپا ایده‌آل است.

XS
SM
MD
LG