لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

خودرویی که شاه ایران سفارش داده بود، برقی می‌شود


مصاحبهٔ اختصاصی با طراح ارشد مرسدس بنز دربارهٔ خودرو برقی جی کلاس
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:32 0:00

مصاحبهٔ اختصاصی با طراح ارشد مرسدس بنز دربارهٔ خودرو برقی جی کلاس

خودرو جی کلاس مرسدس بنز خودرویی است که نخستین بار به درخواست آخرین شاه ایران در شرکت مرسدس بنز طراحی و ساخته شد. اکنون روبرت لسنیک، طراح ارشد مرسدس بنز، از نسخهٔ برقی این خودرو می‌گوید.

آقای لسنیک در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو فردامی گوید: «خودرو جدید مرسدس بنز طراحی مفهومی جی کلاس الکتریکی است که به EQG نام‌گذاری شده است و بر اساس این طرح در آینده خودرویی در این کلاس قیمتی وارد بازار خواهد شد.

ما در این خودرو بسیاری از خطوط طراحی خودرو جی کلاس را به یک خودرو برقی شاسی‌بلند آورده‌ایم.

اولین نسل این خودرو در دهه هفتاد میلادی طراحی شده بود، اما ما سعی کردیم با طراحی جدید یک خودرو مدرن برقی را بر اساس همان خودرو طراحی کنیم.

با این‌که سال‌ها قبل مدل اصلی این خودرو طراحی شده، ولی با نگاه به مدل برقی جی کلاس گویی به آینده نگاه می‌کنید و در آن نگاه به آینده دیده شده است.

ما جی کلاس برقی را داریم، اما سعی شده از خطوط طراحی خودروهای برقی مرسدس بنز در این خودرو استفاده شود تا نشان دهد این خودروها هم‌خانواده هستند.»

نمونهٔ مفهومی جی کلاس برقی
نمونهٔ مفهومی جی کلاس برقی

خودرو جی کلاس نخستین بار به درخواست آخرین شاه ایران برای ارتش ساخته شد اما با وقوع انقلاب ۵۷ این خودرو به ارتش ایران نرسید و به جای آن به ارتش ناتو ملحق شد.

با توجه به موفقیت‌های این خودرو، نمونهٔ تجاری آن هم ساخته شد که بهترین خودروِ دو دیفرانسیل تاریخ صنعت خودرو آلمان و از بهترین‌ها در این کلاس در جهان است.

این خودرو با وجود گذشت بیش از ۵۰ سال چندان تغییری در طراحی خود ندیده است. حتی نمونهٔ برقی این خودرو هم شباهت زیادی به همان خودرویی دارد که آخرین شاه ایران دستور ساخت آن را داده بود.

آقای لسنیک، طراح ارشد مرسدس بنز، دربارهٔ سیاست‌های جدید شرکت مرسدس بنز برای خودروهای لوکس برقی می‌گوید: «ما همچنین خودرو بسیار لوکس شاسی‌بلندی را روی پلت‌فرم خودرو EQS مرسدس بنز طراحی کرده‌ایم. با این حال، می باخ برقی شاسی‌بلند ترکیبی بین یک شاسی‌بلند لوکس و یک خودرو مدرن برقی است.

جی کلاس برقی مرسدس بنز
جی کلاس برقی مرسدس بنز

EQS اولین خودرویی است که روی این پلت‌فرم توسعه پیدا کرده است. خودرو دیگری که روی این پلت‌فرم توسعه داده شده، خودرو EQE است که خودرو پریمیوم برقی مرسدس بنز محسوب می‌شود. از طرفی، روی این پلت‌فرم می باخ شاسی‌بلند برقی هم ساخته خواهد شد که لوکس‌ترین خودرو برقی در آلمان است.»

گفتنی است مرسدس بنز در جهان مخترع بسیاری از وسایل ایمنی خودرو بوده است. این شرکت بود که کیسهٔ ‌هوا را به جهان خودرو آورد. حالا خودرو برقی جدید این شرکت با نام EQS در مؤسسه یورو انکپ ایمن‌ترین خودرو شناخته شده است.

در مبحث ایمنی، ایمن‌ترین خودرو سدان جهان توانسته تا ۹۶درصد امنیت سرنشینان خود را تأمین کند. در بحث امنیت کودکان هم این رقم به ۹۱ درصد و در بحث عابران پیاده به رقم ۷۶ درصد رسید.

تجهیزات ایمنی EQS هم رقم ۸۰ درصد را برای این خودرو خاص مرسدس بنز به ارمغان آورده است.

پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده نیمی از خودروهای مرسدس بنز برقی شوند و نیم دیگر هم بیشتر از نوع هیبریدی باشند که ترکیبی از موتور درون‌سوز با موتور الکتریکی است.

تا سال ۲۰۵۰ تمامی خودروهای این شرکت برقی خواهد شد. البته برقی شدن منتقدانی هم دارد؛ آن‌ها معتقدند که اگر تولید الکتریسیته از منابع غیرفسیلی نباشد، میزان آلایندگی خودروها تغییر چندانی نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG