لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

آیا بالأخره خودرو ارزان ایرانی می‌آید؟


رنو کوئید یکی از ارزان‌ترین خودروهای جهان است که ظاهراً شرکت‌های ایرانی در حال مهندسی معکوس آن هستند
رنو کوئید یکی از ارزان‌ترین خودروهای جهان است که ظاهراً شرکت‌های ایرانی در حال مهندسی معکوس آن هستند

مجلهٔ خودرو: رسانه‌های ایرانی جزئیاتی را از خودرو جدید به‌نسبت ارزان‌قیمت ایرانی منتشر کرده‌اند. در دیگر جاهای دنیا لکسوس و مرسدس بنز اولین خودروهای شاسی‌بلند برقی‌شان را معرفی کرده‌اند.

خودرو ارزان‌قیمت ایرانی

سایت دیجیاتو جزئیاتی را از خودرو جدید ارزان‌قیمت ایران‌خودرو منتشر کرده است. این سایت گزارش داده است که دو خودروساز بزرگ ایرانی در تلاش هستند با طراحی یک پلت‌فرم مشترک که احتمالاً متعلق به خودرو اقتصادی رنو کوئید است، حداقل چهار محصول ارزان‌قیمت را تا نیمه نخست سال ۱۴۰۲ روانه بازار کنند.

به‌نوشته این وب‌سایت، قیمت این خودروها «بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان (حدود ۵ تا ۶ هزار دلار) خواهد بود.»

عبدالله توکلی لاهیجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، گفته است «این خودروها با مشارکت خودروسازان ایرانی تولید می‌شوند و به‌لحاظ قیمت جایگزین مناسبی برای پراید هستند.»

این مقام دولتی همچنین ادعا کرده است که محصولات نهایی این پلت‌فرم که در دسته خودروهای جمع‌وجور قرار می‌گیرند و عمدتاً کاربرد شهری دارند، «مطابق با ویژگی‌ها و استانداردهای ایمنی روز دنیا طراحی می‌شوند».

به‌گفته او، ظاهراً این پلت‌فرم متعلق به خودرو اقتصادی رنو کوئید بوده که «تغییر مهندسی و بومی‌سازی آن توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته است.»

رنو کوئید یکی از ارزان‌ترین خودروهای جهان است که در هند و برزیل توسط رنو تولید می‌شد. این خودرو قرار بود توسط رنو به‌صورت مستقیم در ایران تولید شود و مذاکراتی هم با ایران‌خودرو و سایپا انجام شده بود و این شرکت‌ها نمونه‌های از این خودرو را نیز دریافت کرده‌ بودند. حالا به نظر می‌رسد شرکت‌های ایرانی در حال مهندسی معکوس این خودرو هستند و قرار است برای موتور و گیربکس هم از نسخه‌های موجود در ایران استفاده کنند.

به احتمال زیاد، ایران‌خودرو از پیشرانه سه‌سیلندر در این خودرو استفاده خواهد کرد.

از لحاظ ابعاد، طول محصول جدید ایران‌خودرو از ۳.۶ متر کمتر خواهد بود. سال ۱۳۹۹ ایران‌خودرو از نخستین موتور سه‌سیلندر یک‌لیتری خانواده موتور جدیدش رونمایی کرد. این موتور ۷۲ اسب بخار و ۹۸ نیوتن متر گشتاور قدرت دارد.

به‌گفته پیمان شرقی، مدیر توسعه این موتور در شرکت ایران‌خودرو، این موتور در محصول ارزان‌قیمت ایران‌خودرو که قرار است جایگزین پراید شود، استفاده خواهد شد.

لکسوس برقی

شرکت تویوتا در راستای تحول محصولات خود به سوی برقی شدن، اولین خودرو شاسی‌بلند برند لوکس لکسوس را که برقی است، معرفی کرده است.

این خودرو آر زد (RZ) نامیده شده و تا پایان سال جاری میلادی وارد بازار خواهد شد. پلت‌فرم این خودرو با محصول تویوتا در بخش خودروهای شاسی‌بلند برقی یکی است، اما از محصولات شاسی‌بلند برقی تویوتا لوکس‌تر محسوب می‌شود.

این خودرو دارای دو موتور الکتریکی با قدرت ۳۱۳ اسب بخار و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن شش ثانیه است.

این خودرو با یک بار شارژ شدن می‌تواند ۴۰۰ کیلومتر را طی کند و برای بهینه بودن باتری‌ها سرعت خودرو روی عدد ۱۶۰ کیلومتر محدود شده است.

شاسی‌بلند برقی مرسدس بنز

شرکت مرسدس بنز روی پلت‌فرم خودرو لوکس برقی مرسدس EQS محصول کاملاً جدیدی را طراحی کرده است. این خودرو یکی از لوکس‌ترین خودروهای شاسی‌بلند برقی بازار جهانی خواهد بود.

البته این محصول رقابت سختی با محصول برقی ب‌ام‌و آی‌ایکس و محصول برقی تسلا ایکس دارد. با این حال، فناوری خودران سطح سه برای این پلت‌فرم برای اولین بار مجوز گرفته است و از این نظر به محصولات دیگر کاملاً برتری فناورانه دارد.

این خودرو می‌تواند با یک بار شارژ حدود ۶۶۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد که عدد بالایی محسوب می‌شود. داخل خودرو کاملاً لوکس است و از این نظر نسبت به محصولات ب‌ام‌و و تسلا برتری دارد. باتری‌های این خودرو طی مدت نیم ساعت ۸۰ درصد شارژ می‌شود و داشبورد این خودرو دارای یک نمایشگر ۵۶ اینچی است.

این خودرو دارای دو موتور الکتریکی است که قدرت در آن به چهار چرخ منتقل می‌شود و می‌تواند ۵۳۶ اسب بخار قدرت تولید کند.

روبرت لسنیک، از مدیران ارشد طراحی مرسدس ‌بنز، پیشتر به رادیو فردا گفته بود:« ما در طراحی خودروهای مرسدس بنز به دو عامل توجه می‌کنیم؛ زیبا به نظر برسند و در ضمن کاربردی هم باشند. اما خودروهای الکتریکی فلسفۀ طراحی متفاوتی دارند، چون خصوصیت‌های آن‌ها فرق می‌کند. باید شکل طراحی خودروهای برقی متفاوت باشد. موتورهای برقی سبب می‌شود که ما فضای کمی برای بیرون خودرو و فضای زیادی برای داخل خودرو در اختیار داشته باشیم. پس هدف طراحی متفاوت می‌شود و شکل طراحی هم تغییر می‌کند.»

XS
SM
MD
LG