لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

لوکس‌ترین و مدرن‌ترین ب‌ام‌و؛ زشت یا زیبا؟


سری هفت ب‌ام‌و که لوکس‌ترین خودرو این شرکت است، به‌عنوان مدرن‌ترین خودرو آلمانی، معرفی شد.

در سری هفت جدید شرکت ب‌ام‌و از مدرن‌ترین فناوری‌های جهان خودرو استفاده شده است، با این حال، به‌عقیده برخی کارشناسان، طراحی این خودرو زشت به نظر می‌رسد. برخی کارشناسان هم گفته‌اند طراحی این خودرو برای مشتریان شرق آسیا شبیه خودروهای چینی شده است.

هم‌زمان انتقاد‌های زیادی هم از طراحی این خودرو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. با این‌همه، بخش طراحی ب‌ام‌و معتقد است که خودروهای جدید و برقی باید متفاوت باشند و تغییر سلیقه مردم برای خودروهای جدید زمان خواهد برد.

این هفتمین نسل از خودرو سری هفت است که از ۱۹۷۷ تا کنون تولید می‌شود، اما نخستین بار است که سری هفت قرار است به‌صورت کاملاً الکتریکی وارد بازار شود.

ب‌ام‌و سری هفت جدید
ب‌ام‌و سری هفت جدید

در این خودرو مشتریان باید انتخاب کنند که می‌خواهند از موتور قدرتمند بنزینی استفاده کنند یا به سراغ یک موتور کاملاً برقی بروند.

البته در این مدل دیگر مانند گذشته موتور ۱۲ سیلندر بنزینی تولید نخواهد شد و شاید این خبر بدی برای عاشقان این‌گونه موتورها باشد. ب‌ام‌و تصمیم گرفته است، به‌دلیل آلایندگی، دیگر از موتور ۱۲ سیلندر معروف خود استفاده نکند.

نسخه پایه این خودرو جدید مدل ۷۳۵ آی است؛ خودرویی که با موتور سه‌لیتری شش‌سیلندر توئین توربو ۲۸۶ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. نیرو به چرخ‌های عقب این خودرو منتقل می‌شود که سبب می‌شود رانندگی با این خودرو همچنان یادآور خودروهای تاریخی ب‌ام‌و باشد.

مدل آی ۷۴۰ در کنار پیشرانه شش سیلندر با پک باتری ۴۸ واتی به فروش خواهد رسید. این مدل ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل در حدود پنج ثانیه است.

قدرتمندترین مدل سری هفت ۲۰۲۲ با موتور توئین توربو که ۴.۴ لیتر حجم و دارای هشت سیلندر است فروخته می‌شود.

این موتور نیز با بهره‌گیری از سامانه هیبریدی می‌تواند ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل حدود چهار ثانیه است.

مدل هیبریدی 750e نسخه‌ای است که نیروی موتور آن به هر دو محور منتقل می‌شود. ترکیب موتور شش سیلندر بنزینی و موتور برقی این مدل جمعاً ۴۹۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

مدل تمام‌برقی

مدل تمام‌برقی سری هفت دارای دو موتور برقی است. موتورهای قدرتمند این خودرو در مجموع ۵۴۴ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند، یعنی ۲۲ اسب بخار بیشتر از EQS مرسدس بنز (خودرو لوکس برقی مرسدس بنز) قدرت دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو هم در حدود ۴.۷ ثانیه است.

در زمینه پیمایش البته این خودرو ضعیف‌تر از مرسدس بنز و تسلا عمل می‌کند.

این خودرو طبق گفته‌های ب‌ام‌و شعاع گردشی ۴۸۲ کیلومتری دارد. شعاع گردشی این مدل هشتاد کیلومتر کمتر از تسلا مدل اس است. از طرف دیگر در مقایسه با EQS مرسدس بنز نیز ۱۰۵ کیلومتر مسافت کمتری را می‌پیماید.

قرار است قوی‌ترین نسخه از سری هفت به نام i7 M60 به‌زودی معرفی شود. گفته می‌شود که این مدل ۶۶۰ اسب بخار قدرت و هزار نیوتن متر گشتاور خواهد داشت؛ خودرویی که شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۳.۵ ثانیه خواهد بود.

ادعا شده است باتری‌های i7 قادر است تنها با ۱۰ دقیقه شارژ شدن ۱۳۰ کیلومتر مسافت را طی کنند.

در مرز فناوری خودرو

استفاده از نمایشگر‌های جدید، مرزهای فناوری طراحی داخلی خودرو را در این محصول تغییر داده است.

ب‌ام‌و می‌گوید اگر خریداران تمایل داشته باشند، آماده است که یک صفحه نمایش ۳۱.۳ اینچی با رزولوشن هشت کی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

هر دو سرنشین عقب می‌توانند با استفاده از پنل‌های قرارگرفته در در‌های عقب تنظیمات این نمایشگر را در اختیار بگیرند. هر دو سرنشین عقب در حالی که صندلی های خود را با زاویه ۴۲ درجه تنظیم کرده‌اند، می‌توانند به تماشای تلویزیون بپردازند.

در این خودرو از سیستم جدید خودران نیز استفاده شده است که از تسلا جلوتر و از مرسدس بنز عقب‌تر است.

سری هفت جدید مجهز به سطح خودران دو پلاس است. این قابلیت که تا سرعت دویست کیلومتر فعال خواهد بود، می‌‌تواند شتاب بگیرد، جهت خودرو را تغییر دهد، ترمز کند و مسیر خود را به‌راحتی عوض کند.

با این حال در برابر خودرو لوکس برقی مرسدس بنز که می‌تواند در برخی از جاده‌ها در آلمان کاملاً خودران حرکت کند، عقب‌تر است.

XS
SM
MD
LG