لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

معرفی خودرو سال جهان؛ باز هم کره جنوبی


رئیس هیوندای موتور در کنار یک هیوندای آیونیک پنج، برنده جایزه خودروی سال جهان، نمایشگاه بین‌المللی خودرو نیویورک، آوریل ۲۰۲۲
رئیس هیوندای موتور در کنار یک هیوندای آیونیک پنج، برنده جایزه خودروی سال جهان، نمایشگاه بین‌المللی خودرو نیویورک، آوریل ۲۰۲۲

پس از کیاموتورز که توانست مقام خودرو سال اروپا را با خودرو الکتریکی کیا EV6 کسب کند، حالا هیوندایی هم موفق شده مقام خودرو سال جهان را به دست آورد.

هیوندای آیونیک پنج

هیوندای آیونیک پنج با این‌که در فینال خودرو سال اروپا حضور داشت، نتوانست در نهایت خودرو سال اروپا شود، اما عجیب آن‌که توانست خودرو سال جهان شود.

هر دو جایزه بر اساس نظر روزنامه‌نگاران تخصصی خودرو داده می‌شود، اما ترکیب روزنامه‌نگاران برای هر یک از آن‌ها متفاوت است. در خودرو سال اروپا ترکیبی از روزنامه‌نگاران خودرویی اروپا مدنظر است، اما برای خودرو سال جهان روزنامه‌نگاران خودرویی در جهان با تأکید بیشتر بر رسا‌نه‌های آمریکایی انتخاب خودرو سال جهان را انجام می‌دهند.

هیوندایی با مدا آیونیک پنج توانست نظر بیشتر ۱۰۲ داور این انتخاب را به سمت خود جلب کند؛ داورانی از ۳۳ کشور جهان.

در بخش خودروهای برقی هم باز همین خودرو بود که توانست مقام درخور توجهی کسب کند.

در مدل پایه، این خودرو یک موتور برقی در محور عقب دارد که می‌تواند ۲۱۴ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نوع چهارچرخ محرک این خودرو هم با قدرت ۳۰۲ اسب بخار در اختیار مشتریان است.

مدل پایه با یک بار شارژ شدن می‌تواند ۴۵۱ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

این خودرو طراحی بسیار پیشرویی دارد و فضای داخلی آن هم بزرگ و جادار طراحی شده است. از طرفی از نظر رانندگی توانایی بالایی دارد و حس خوبی به راننده منتقل می‌کند.

طراحی این خودرو شباهت زیادی به خودروهای آینده دارد و یک مرحله طراحی خودرو را جلوتر برده است. در بخش طراحی باز هم این خودرو توانست بهترین خودرو سال باشد. طراحی این خودرو بی‌شباهت به طراحی خودروهای فیلم‌های علمی و تخیلی نیست.

پیش از این، وب‌سایت «کار» هم این محصول هیوندایی را بهترین خودرو برقی خانوادگی معرفی کرده بود.

بهترین خودرو شهری

انتخاب خودرو سال بخش‌های متنوعی دارد و یکی از این بخش‌ها به بهترین خودرو شهری جهان اختصاص دارد. در این بخش خودرو تویوتا یاریس کراس توانست عنوان بهترین را کسب کند.

این خودرو هم‌اکنون کوچک‌ترین خودرو شاسی‌بلند شرکت تویوتاست که در اصل روی پلت‌فرم تویوتا یاریس توسعه پیدا کرده و در سال جاری توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این خودرو هم جادار است و هم می‌تواند برای محیط‌های شهری و خیابان‌های باریک کارآمد باشد. مصرف آن پایین است و به‌راحتی می‌توان آن را پارک کرد.

تویوتا یاریس کراس
تویوتا یاریس کراس

به باور برخی، یاریس کراس نسخه‌ای کوچک از تویوتا RAV4 است.

در نسخه هیبریدی این خودرو، موتور بنزینی نیروی خود را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد و موتور برقی نیز به اکسل عقب متصل شده است.

بهترین خودرو قدرتمند و اسپرت

آئودی با محصول ئی‌-ترون جی‌تی (Audi E-Tron GT) توانست جایگاه بهترین خودرو در این بخش را به دست بیاورد. این خودرو با ترکیبی از موتورهای برقی در مدل‌های مختلف می‌تواند قدرتی بین ۵۰۰ تا ۶۳۰ اسب بخار تولید کند.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو در بهترین نمونه چهار ثانیه است. این خودرو دارای سیستم چهارچرخ محرک هوشمند است. با استفاده از سیستم شارژ مخصوص می‌توان این خودرو را طی ۲۳ دقیقه حدود ۸۰ درصد شارژ کرد و پیمایش آن هم با یک بار شارژ شدن حدود ۴۰۰ کیلومتر است.

بهترین خودرو لوکس سال

مرسدس بنز EQS که محصول لوکس برقی سدان مرسدس بنز است، توانست مقام لوکس‌ترین خودرو سال را کسب کند.

همچنین اعلام شده است که این خودرو ایمن‌ترین خودرو جهان است. مرسدس‌بنز در جهان مخترع بسیاری از وسایل ایمنی خودرو بوده است. این شرکت بود که نخستین بار کیسه ‌هوا را به جهان خودرو آورد. حالا خودرو برقی جدید این شرکت با نام EQS در مؤسسه یورو انکپ ایمن‌ترین خودرو شناخته شده است.

در مبحث ایمنی، ایمن‌ترین خودرو سدان جهان توانسته تا ۹۶درصد امنیت سرنشینان خود را تأمین کند. در بحث امنیت کودکان این رقم به ۹۱ درصد و در بحث عابران پیاده به رقم ۷۶ درصد رسید.

پیشتر طراح ارشد این خودرو در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا درباره این خودرو چنین گفته بود:

« این خودرو اولین خودرویی است که روی پلت‌فرم پیشرفته جدید برقی مرسدس‌بنز توسعه پیدا کرده. خودرو دیگری که روی این پلت‌فرم توسعه داده شده، خودرو EQE است که خودرو پریمیوم برقی مرسدس‌بنز محسوب می‌شود. از طرفی روی این پلت‌فرم یک می باخ شاسی‌بلند برقی هم ساخته خواهد شد که لوکس‌ترین خودرو برقی در آلمان است. این بدان معناست که بنز پلت‌فرم جدید برقی را با تغییراتی در اندازه در محصولات مختلف استفاده می‌کند.»

XS
SM
MD
LG