لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

چرا چینی‌ها خودرو چینی نمی‌خرند؟


مدلی از فولکس واگن لاویدا (پرفروش‌ترین خودرو این شرکت در چین) در نمایشگاه ۲۰۱۸ پکن
مدلی از فولکس واگن لاویدا (پرفروش‌ترین خودرو این شرکت در چین) در نمایشگاه ۲۰۱۸ پکن

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات، بیشتر مردم چین در سال ۲۰۲۱ خودرو ساخت کشور خودشان را نخریده‌اند و در میان سه نشان برتر از نظر فروش هم خبری از برندهای چینی نیست.

با وجود تبلیغات گسترده‌ای که از جمله در ایران برای خودروهای چینی می‌‌شود، اغلب مردم خود چین همچنان خودروهای اروپایی و ژاپنی می‌خرند.

بر اساس آمار فروش خودرو در چین، خودروهای فولکس واگن انتخاب اول چینی‌ها در این کشور است. فولکس واگن در سال ۲۰۲۱ توانسته است بیش از دو میلیون و ۱۶۵ هزار دستگاه خودرو در بازار چین بفروشد. این عدد بیشتر از دو برابر عدد تولید کل صنعت خودرو در ایران است.

فولکس واگن لاویدا در صدر پرفروش‌ترین خودروهای این برند آلمانی در بازار چین است.

در مکان دوم فروش تویوتا قرار دارد. با وجود این‌که دو کشور ژاپن و چین از نظر تاریخی با هم مشکلات زیادی داشته‌اند اما مردم چین علاقه شدیدی به خودروهای ژاپنی مخصوصاً برند تویوتا دارند.

دلیل این‌که چینی‌ها خودرو تویوتا را دوست دارند، کیفیت بالای آن است و محصولات برندهای چینی هنوز از نظر کیفیت به اندازه‌ای نرسیده‌اند که مردم چین به آن‌ها اطمینان کنند.

تویوتا در سال گذشته میلادی یک میلیون و ۶۵۶ هزار خودرو در بازار چین فروخته است.

خودرو تویوتا کرولا در چین با نام Railing به فروش می‌رسد و از پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین است.

هوندا سومین برند خودرو پرفروش در بازار چین است. این خودرو ژاپنی هم مانند تویوتا به دلیل کیفیت بالا مورد توجه مردم چین قرار دارد. از این برند در سال گذشته در بازار چین حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه فروخته شده است.

پرفروش‌ترین محصول این برند ژاپنی در سال ۲۰۲۱ مدل CR-V بود. شرکت هوندا ۱۴۳ هزار دستگاه از این مدل را در بازار چین فروخته است.

اولین برند چینی در جمع خودروهای پرفروش در بازار خود چین برند جیلی است. این برند باکیفیت‌ترین برند چینی است که دلیل آن هم همکاری با شرکت ولوو سوئد است. این شرکت پس از خرید ولوو سوئد دانش فنی این شرکت سوئدی را که در کیفیت و امنیت در جهان خودرو معروف است، به شرکت خود انتقال داده است.

شرکت جیلی در سال ۲۰۲۱ توانست تقریباً به‌عدد تولیدات یک سال کل صنعت خودرو ایران در چین خودرو بفروشد؛ یک میلیون و ۷۴ هزار دستگاه.

نیسان در رده پنجم فروش خودرو در بازار چین قرار دارد. این خودروساز ژاپنی در سال ۲۰۲۱ تعداد یک میلیون دستگاه خودرو در بازار چین فروخت. مدل Sylphy در میان چینی‌ها محبوب‌ترین مدل شناخته شد و نیسان حدود سیصد هزار دستگاه از این مدل را در بازار چین فروخت.

دومین خودوساز پرفروش چینی در بازار چین محصول شرکت چانگان است که در رده ششم فروش قرار دارد. چانگان در ایران نیز شناخته‌شده است و پیش از برقراری مجدد تحریم‌های آمریکا در ایران حضور داشت، اما این شرکت نیز پس از خروج آمریکا از برجام از ترس تحریم‌های آمریکا بازار ایران را ترک کرد.

این خودروساز چینی در سال گذشته حدود ۹۹۶ هزار دستگاه در بازار چین فروخته است.

پرفروش‌ترین مدل چانگان در چین CS75 نام دارد؛ کراس‌اووری که ۱۹۴ هزار دستگاه از آن در چین در سال ۲۰۲۱ فروخته شده است.

بیوک آمریکا هفتمین نشان خودرو پرفروش در بازار چین بود. چینی‌ها علاقه زیادی به خودروهای آمریکایی دارند و بیوک هم توانست بیش از ۸۲۸ هزار دستگاه در بازار چین بفروشد. بیوک یکی از خودروهای پرطرفداری بود که پیش از انقلاب در ایران هم تولید می‌شد.

سدان Hideo پرفروش‌ترین مدل این برند آمریکایی در بازار چین است. این خودرو مجهز به یک موتور ۱.۵ لیتری با ۱۱۳ اسب بخار قدرت است. البته مدل ۱.۳ لیتری توربو این خودرو نیز که توان ۱۶۳ اسب بخار دارد، در چین بسیار محبوب است.

بیشتر خودروسازان چینی هم‌اکنون با وجود پیشرفت، به‌غیر از چند برند محدود، همچنان از پلت‌فرم‌های قدیمی استفاده می‌کنند و از نظر ایمنی وضعیت مطلوبی ندارند. برای همین در بیشتر شهرهای بزرگ و ثروتمند چین مردم خودروهای غیرچینی می‌خرند و خرید خودروهای چینی به‌دلیل قیمت ارزان‌تر اغلب به شهرهای فقیرتر چین محدود می‌شود.

XS
SM
MD
LG