لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

دولت عراق خط لوله نفتیِ «رقیب اقلیم کردستان» به ترکیه را راه‌اندازی می‌کند


تابلوی دپوی نفت کرکوک
تابلوی دپوی نفت کرکوک

در پی ادامه اختلاف دولت بغداد با اقلیم کردستان بر سر صادرات نفت این منطقه، عراق یک خط لوله نفتی جایگزین را پس از یک دهه برای انتقال نفت به ترکیه راه‌اندازی می‌کند.

معاون وزیر نفت عراق روز دوشنبه، ۲۰ فروردین، اعلام کرد کار تعمیر خط لوله کرکوک‌-جیهان تا پایان ماه جاری تمام می‌شود.

این خط لوله قادر به انتقال روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت به بندر جیهان ترکیه برای صادرات به بازارهای جهانی خواهد بود.

خط لوله یاد شده حدود یک دهه پیش در جریان حملات داعش به این منطقه از کار افتاد و دولت عراق طی ماه‌های گذشته کار تعمیر آن را آغاز کرده بود.

انتقال نفت اقلیم کردستان عراق و منطقه کرکوک طی سال‌های گذشته از طریق خط لوله‌ای جداگانه به بندر جیهان ترکیه انجام می‌شد، اما فعالیت آن حدود یک سال پیش، در پی حکم دیوان دادرسی بین‌المللی بر اساس شکایت دولت عراق متوقف شد.

دولت عراق می‌گوید قراردادهای مشارکت در تولید منطقه اقلیم کردستان با شرکت‌های خارجی و صادرات نفت آن بدون دریافت مجوز از دولت مرکزی عراق صورت گرفته و غیرقانونی است.

طی یک سال گذشته مذاکرات میان مقامات اقلیم کردستان با دولت بغداد و ترکیه برای احیای فعالیت این خط لوله به نتیجه‌ای نرسیده است.

یک مقام آگاه به رویترز گفته است مقامات اقلیم کردستان از دولت عراق خواسته‌اند که در ازای انتقال هر بشکه نفت از خط لوله این منطقه به بندر جیهان ترکیه، شش دلار به شرکت روس‌نفت، مالک بخشی از خط لوله نفتی، بدهد؛ اما وزارت نفت عراق این پیشنهاد را رد کرده و خط لوله کرکوک-جیهان را راه‌اندازی می‌کند.

سه منبع شرکت دولتی نفت شمال عراق نیز به رویترز گفته‌اند که عملیات آزمایشی انتقال نفت از خط لوله کرکوک‌-جیهان انجام شده و به زودی انتقال نفت از عراق به ترکیه آغاز خواهد شد.

احیای خط لوله کرکوک‌-جیهان می‌تواند به رقیب خط لوله اقلیم کردستان تبدیل شود.

اقلیم کردستان طی سال‌های گذشته از خط لوله خود برای صادرات روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت استفاده می‌کرد که ۷۵ هزار بشکه آن متعلق به میادین نفتی کرکوک، تحت مدیریت دولت مرکزی عراق، و بقیه مربوط به میادین نفتی در اقلیم کردستان بود.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG