لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

پاول دوروف: آمار کاربران تلگرام تا یک سال دیگر از یک میلیارد خواهد گذشت


پاول دوروف
پاول دوروف

پیام‌رسان تلگرام که در ایران نیز به‌رغم فیلتربودن همچنان از پیام‌رسان‌های پرطرفدار است، به‌گفتۀ مؤسس آن، تا یک سال دیگر به آمار یک میلیارد کاربر فعال ماهانه خواهد رسید.

پاول دوروف، مؤسس و مدیر تلگرام که که مدت هفت سال با هیچ رسانه‌ای گفتگو نکرده بود، اخیراً چند گفتگو با رسانه‌ها داشته و می‌گوید امروزه نه فقط دولت‌ها بلکه بیشتر از آن‌ها اپل و گوگل «تهدید اصلی برای آزادی بیان» هستند.

آقای دوروف می‌گوید دایرهٔ کاربران فعال تلگرام «مانند آتش در جنگل خشک» در حال گسترش است و برآورد کرده که جمعیت ۹۰۰ میلیونی فعلی تا پایان سال جاری از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه عبور خواهد کرد.

پاول دوروف میلیاردر ۳۹ سالهٔ روس است که در دوبی اقامت دارد. او ماه گذشته با نشریهٔ بریتانیایی فاینشنال تایمز و سپس بنا به یک پست خودش در تلگرام، با دو خبرنگار آمریکایی با زاویهٔ دید متضاد مصاحبه کرد.

مصاحبهٔ او با تاکر کارلسون، خبرنگار جنجالی پیشین فاکس‌نیوز که به‌تازگی با ولادیمیر پوتین رئيس‌جمهور روسیه مصاحبه کرده بود، دیروز ۲۸ فروردین منتشر شد. در این مصاحبه، پاول دوروف به‌طور مشروح به ماجرای شبکه‌های اجتماعی وکانتاکته و تلگرام از ابتدا تاکنون می‌پردازد و ازجمله می‌گوید بارها به‌دلیل حمایتش از آزادی بیان و گرد‌همایی‌های اعتراضی تحت فشار دولت‌ها بوده است.

تلگرام از ۹ سال پیش در چین ممنوع اعلام شد و در ایران، پاکستان، تایلند، کوبا و برخی کشورهای دیگر هم تنها با فیلترشکن در دسترس است. در ایران، تلگرام پیش از فیلترینگ با حدود ۴۰ میلیون کاربر پرطرفدارترین پیام‌رسان و شبکهٔ اجتماعی بود و بنا به گزارش‌های رسمی حدود ۶۰ درصد پهنای باند اینترنت در کل کشور صرف استفاده از این پیام‌رسان می‌شد.

در آن زمان شمار کاربران تلگرام در روسیه یک‌چهارم این جمعیت بود. دولت روسیه دو سال کوشید استفاده از تلگرام را در این کشور مسدود کند، اما از چهار سال پیش از این تلاش‌ها منصرف شد.

بر اساس یک نظرسنجی که ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) دوم بهمن ۱۴۰۲ منتشر کرد، به‌رغم فیلتربودن تلگرام در ایران، همچنان نزدیک به ۳۵ درصد مردم از این پیام‌رسان و شبکۀ اجتماعی استفاده می‌کنند. اسنتاگرام با ۴۶.۵ درصد و واتس‌اپ با ۳۵.۳ درصد رتبه‌های اول و دوم را دارند.

در سال ۲۰۱۷ ایران با ادعای «استفادهٔ گروه‌های تروریستی از تلگرام» علیه مدیریت این پیام‌رسان اعلام جرم کرد. در واکنش، پاول دوروف مؤسس تلگرام نوشت نه می‌توانم به ایران سفر کنم و نه به روسیه، زیرا ایران من را مجرم می‌داند و اف‌اس‌ب (سازمان امنیت روسیه) نیز در پیگرد حقوقی من به ایران پیوسته است.

پاو دروف در مصاحبهٔ جدید با تاکر کارلسون گفته است هنگام سفر به آمریکا نیز همواره زیر نظر مأموران امنیتی بوده و ادعا کرده «آن‌ها احتمالاً خواهان دسترسی به سیستم امنیتی تلگرام هستند». تلگرام در برنامه‌نویسی‌اش از کدهایی استفاده می‌کند که کلیدهایش در رایانه‌های کاربران ساخته می‌شود و مدام در حال تغییر است، از این رو به باور عمومی تلگرام قابل هک شدن نیست.

پاول دوروف با تأکید بر این‌که تلگرام به‌رغم فشار دولت‌ها بی‌طرفی خود را حفظ کرده و مصمم است بی‌طرف بهم ماند، در یک گفتگوی رسانه‌ای جدید مدعی‌ شد امروزه آزادی بیان نه تنها از سوی حکومت‌های اقتدارگرا بلکه بیشتر همه از سوی دو شرکت اپل و گوگل در معرض تهدید است، چراکه «این ابرشرکت‌ها قادرند دسترسی بلامانع به تلفن‌های همراه و اطلاعات کاربران در اینترنت را در اختیار داشته باشند و هر دو آن‌ها هشدار داده‌اند در صورت سرپیچی تلگرام از خط‌مشی آن‌ها نصب این پیام‌رسان روی پلت‌فرم‌هایشان مسدود می‌‌شود».

براساس برخی گزارش‌ها، تلگرام که به‌گفتهٔ دوروف ارزش مالی آن اکنون بیش از ۳۰ میلیارد دلار است، به‌دنبال عرضهٔ سهام خود در بازار بورس آمریکا است. پاول دوروف از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اما گفته پس از اضافه کردن تبلیغات و برخی خدمات پولی، درآمد تلگرام به‌طور چشمگیر افزایش یافته است.

به‌گفتهٔ او، تلگرام اکنون دارای ۹۰۰ میلیون کاربر است که نیمی از آن‌ها هر روز از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند و به استناد داده‌های شرکت دیتا ای‌آی، تلگرام در میان اپلیکیشن‌های پرطرفدار در رتبهٔ ششم قرار دارد.

XS
SM
MD
LG