لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

ایران می‌گوید به جندالله «پاسخی دندان‌شکن» می‌دهد


پس از ماه‌ها ابهام سرانجام جانشین فرماندهی پلیس ایران تأیید کرد که گروه جندالله، تمامی گروگان‌ها را کشته است. (عکس: AFP)
پس از ماه‌ها ابهام سرانجام جانشین فرماندهی پلیس ایران تأیید کرد که گروه جندالله، تمامی گروگان‌ها را کشته است. (عکس: AFP)

دادستان کل ایران با محکوم کردن قتل گروگان‌های در اختیار گروه عبدالمالک ریگی، گفت که ایران «پاسخ دندان‌شکنی» به گروه‌های مسلح مناطق مرزی خواهد داد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور، روز جمعه اقدام گروه عبدالمالک ریگی را در کشتن هفت نفر از نیروهای انتظامی که به گروگان گرفته بودند محکوم کرد و گفت: «با قاطعیت پاسخ دندان‌شکنی به اشرار مسلح در مناطق مرزی خواهیم داد.»


آقای دری با ابراز تسلیت به بازماندگان قربانیان، گفت: «اطمینان می‌دهیم که به حول الهی، اشرار و تروریست‌ها را از منطقه ریشه‌کن خواهیم کرد.»


پس از ماه‌ها ابهام در سرنوشت مأمورانی که در خردادماه سال جاری در پاسگاهی در بخش سراوان استان سیستان و بلوچستان ربوده شده بودند، سرانجام روز پنج‌شنبه جانشین فرماندهی پلیس ایران تایید کرد که گروه جندالله، به رهبری عبدالمالک ریگی، تمامی گروگان‌ها را کشته است.


احمدرضا رادان به خبرگزاری مهر گفته بود که نتایج کمیته تحقیق ویژه حادثه سراوان، شامل نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و وزارت خارجه ایران، حاکی از آن است که «تمامی گروگان‌ها به دست گروهک تروریستی جندالله به شهادت رسیده‌اند.»


شمار گروگان‌ها ابتدا ۱۶ تن اعلام شد اما بعدتر، در مهرماه امسال، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، با تأیید کشته شدن شماری از گروگان‌ها، خبر داد که یکی از سربازان از سوی گروگانگیرها آزاد شده است.


از بین قربانیان تاکنون تنها نام هفت نفر در وب‌سایت بنیاد شهید استان خراسان رضوی ذکر شده است.


جمهوری اسلای از ابتدای وقوع این گروگانگیری اعلام کرده بود که به هيچ وجه به درخواست‌های گروه عبدالمالک ریگی پاسخ مثبت نخواهد داد.


گروه جندالله در مقابل آزاد کردن گروگان‌های خود از جمهوری اسلامی خواسته بود ۲۰۰ تن از «وابستگان» آن گروه را آزاد کند.


دو روز بعد از گروگانگيری سراوان نیز دولت پاکستان چهار ايرانی را، که گفته می‌شد عضو «جندالله» بوده‌اند، به ايران تحويل داد. عبدالحميد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی رهبر اين گروه، نيز جزو تحويل شدگان بود.


ایران گروه «جندالله» را سازمانی تروریستی و مرتبط با القاعده می‌داند. اما عبدالمالک ریگی، رهبر این گروه، می‌گوید در پی به دست آوردن حقوق اقلیت سنی در ایران است.


XS
SM
MD
LG