لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

بانک مرکزی: قیمت مواد غذایی در تهران ۲۵ درصد افزایش یافت


بر پایه آخرین آمار رسمی اداره آمار بانک مرکزی ایران، متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در فروردین امسال، ۲۵ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد داشته‌است.

بنا بر این آمار، در بین گروه‌های ۱۱ گانه سبد کالای بانک مرکزی، گروه تخم مرغ با بیش از ۹۷.۶ درصد، بیشترین افزایش را نشان می‌دهد و در بین اقلام موجود نیز سیب سرخ با بیش از ۱۱۱ درصد، کالایی است که بیشترین رشد قیمت را داشته‌است. بهای سیب سفید نیز ۱۰۶.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این آمارها، قیمت‌های هفته سوم فروردین امسال، با قیمت همان اقلام در هفته سوم فروردین ۱۳۸۹، مقایسه شده‌است و درصد رشد آنها به دست آمده‌است.

بر پایه این آمار، در تهران، قیمت میوه‌ها ۴۳.۵ درصد، حبوبات ۲۸.۵ درصد، روغن ۲۵.۵ درصد، سبزی‌ها ۲۰.۳ درصد، برنج ۱۳.۴ درصد، گوشت مرغ ۱۲.۶ درصد رشد داشته‌است.
طی یک ماه در تهران، سیب و تخم مرغ حدوداً دو برابر گران‌تر شده و قیمت میوه‌ها، و نخود یک‌ونیم برابر شده‌است.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که در تهران، قند و شکر ۹.۶ درصد، گوشت قرمز ۷.۴ درصد، چای ۵.۷ درصد و لبنیات ۵ درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته رشد قیمت داشته‌اند.

از دیگر افزایش قیمت‌های اعلام شده می‌توان به ۴۸.۹ درصد برای نخود، ۳۱ درصد برای کره، ۲۷.۸ درصد برای روغن‌نباتی جامد، و ۱۴.۴ درصد برای برنج ایرانی درجه یک اشاره کرد.

در هفته سوم فروردین امسال به‌طور کلی گوشت قرمز، اعم از گوشت گوسفند و گوساله و گاو، نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۷.۵ درصد افزایش داشتند.

پیاز با بیش از ۳۱ درصد کاهش، تنها کالایی است که در فروردین امسال نسبت به زمان مشابه سال پیش کاهش قیمت داشته‌است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران نیز اواخر فروردین‌ماه از افزایش قيمت قند، شکر، روغن، گوشت مرغ و گوشت گوسفند، برنج توليد داخل، اکثر اقلام لبنی، اکثر انواع حبوبات، برخی از اقلام ميوه ها، گوجه فرنگی و سيب زمينی خبر داده بود.

اين افزايش قيمت پس از آن صورت می گیرد که طرح هدفمندی یارانه ها از دی ماه سال گذشته به مرحله اجرا در آمده است و کارشناسان هشدار داده بودند که این تصمیم منجر به بالا رفتن قیمت ها خواهد شد.

ولی مقام‌های دولتی بارها تاکيد کرده بودند که افزايش قيمتی در کار نخواهد بود. محمدرضا رحيمی، معاون اول رئيس جمهور، پاییز سال گذشته در جلسه ستاد تنظيم بازار با اشاره به اجرای هدفمندی يارانه‌ها گفت که کالاهای ضروری بدون افزايش قيمت در اختيار مردم قرار می‌گيرد.

روز یکشنبه، روزنامه جهان صنعت در گزارشی نوشت که دور جدید افزایش قیمت‌ها پس از آن آغاز شده که دولت تصمیم گرفت تا افزایش قیمت گندم را گران‌تر کند، و «این در حالی است که قبل از عید اعلام شده بود هیچ‌گونه افزایش قیمتی در این محصولات به وجود نخواهد آمد.»

به نوشته این روزنامه، «با افزایش قیمت گندم به ۳۶۰ تومان در هر کیلوگرم، صنوفی که به نوعی با آرد و گندم سر و کار دارند تصمیم گرفتند محصولات خود را گران کنند بنابراین نان، بیسکویت، شیرینی، شکلات و ماکارونی از جمله اقلامی هستند که مردم باید منتظر گران شدنشان باشند.»

همزمان با گزارش بانک مرکزی درباره افزایش قیمت مواد غذایی در تهران، اعتراض ها به قبض های برق، آب و گاز نیز بالا گرفته است.

۲۱ فروردین‌ماه جاری، حمید‌رضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، گفت که قیمت برق در برخی مناطق نسبت به سال گذشته چهار تا پنج برابر خواهد شد و افزود دولت در بحث آزادسازی حامل‌های انرژی خلاف نظر مجلس عمل کرده است.

وی روز ۲۲ فروردین امسال نیز با اشاره به افزایش نامتعارف حامل‌های انرژی در ایران توضیح داد که: «طبق مصوبه مجلس سالانه دولت می‌توانست ۲۰ درصد به قیمت‌ها اضافه کند، اما آنچه شاهد هستیم بیش از ۲۰ درصد است و این به مردم فشار وارد می‌کند.»
XS
SM
MD
LG