لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

رهبر کره شمالی فرزندش را به عنوان ژنرال چهار ستاره معرفی کرد


تلویزیون رسمی کره جنوبی تصویر منتسب به پسر کیم جونگ ایل را به نمایش می‌گذارد.
تلویزیون رسمی کره جنوبی تصویر منتسب به پسر کیم جونگ ایل را به نمایش می‌گذارد.
در گردهمایی سیاسی حزب کارگر، حزب حاکم کره شمالی که روز سه‌شنبه برگزار شد، کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی که بار دیگر به عنوان رهبر حزب کارگر انتخاب شد، جوان‌ترین پسر خود را به عنوان ژنرال چهار ستاره معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها در بزرگترین گردهمایی سیاسی اعضای حزب حاکم کره شمالی در ۳۰ سال گذشته که در در روز سه‌شنبه، ۶ مهرماه در پیونگ یانگ برگزار شد، کیم جونگ ایل بار دیگر به عنوان رهبر این کشور انتخاب شد و وی نیز، کیم جونگ اون، جوان‌ترین پسر خود به همراه پنج نفر دیگر را به عنوان ژنرال چهار ستاره معرفی کرد.

پیش از این خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که به نظر می‌رسد رهبر ۶۸ ساله کره شمالی که از مشکل کلیوی رنج می‌برد و دو سال پیش از این نیز دچار سکته مغزی شده است، در صدد است که سومین و جوان‌ترین پسر خود را به عنوان رهبر بعدی حزب معرفی کند.

به نوشته روزنامه اینترنتی کره شمالی که مقر آن در سئول است، این کنفرانس به دلیل ناخوشی کیم جونگ ایل تنها یک روز به طول خواهد انجامید. این روزنامه همچنین نوشته است که کیم جونگ ایل تنها در جلسه صبحگاهی این کنفرانس حضور داشته است.

این کنفرانس در حالی پس از ۳۰ سال برگزار شده است که بر اساس مقررات حزب کارگر کره شمالی، اعضای این حسب هر پنج سال یک بار موظف به برگزاری نشست ملی هستند.

به باور بسیاری از تحلیلگران، انتصاب کیم جونگ اون به عنوان ژنرال چهار ستاره از سوی پدر گامی است به سوی جانشینی وی به عنوان رهبر آتی حزب حاکم کارگر در کره شمالی.

این در حالی است که در مورد کیم جونگ اون که نام وی روز سه‌شنبه برای اولین بار از سوی پدرش در یک مجمع سیاسی عنوان شد، اطلاعات بسیار مختصری در اختیار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار دارد و تنها یک عکس منتسب به وی کنون در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده است. تنها اطلاعات موجود نشان از آن دارد که وی در حدود ۲۷ سال سن دارد و در سوئیس به تحصیل پرداخته است.

در این مراسم همچنین کیم جونگ ایل پنج نفر دیگر از جمله خواهر ۶۴ ساله خود، کیم کیونگ خوئه و همسر جانگ سونگ تائک، نایب رئیس کمیسیون دفاع ملی کره شمالی که به باور بسیاری در کره شمالی به عنوان دومین فرد قدرتمند به شمار می‌رود و علاوه بر آن چوئه ریونگ هائه، از افراد نزدیک به کیم جونگ ایل و خاندان کیم را به عنوان ژنرال چهار ستاره معرفی کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که به نظر می‌رسد این دو نفر به عنوان حامیان پسر جوان و «بی تجربه» کیم جونگ ایل به این مقام منصوب شده‌اند.

خاندان کیم از سال ۱۹۴۸ که کیم ایل سونگ، پدر کیم جونگ ایل با حمایت اتحاد جماهیر شوروی جمهوری دموکراتیک خلق کره را پایه‌گذاری کرد تا کنون بر مسند قدرت نشسته‌اند.

کیم ایل سونگ، بنیانگذار حکومت کمونسیتی در کره شمالی، از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۲ در مقام نخست‌وزیر کره شمالی به فعالیت می‌پرداخت و از آن سال تا زمان مرگش در سال ۱۹۹۴ نیز رهبری حزب حاکم کره شمالی را بر عهده داشت.

کیم جونگ ایل از سال ۱۹۷۴ به عنوان جانشین پدرش انتخاب شد؛ اگرچه که این جانشینی در سال ۱۹۸۰ رسمأ در مجمع عمومی اعلام شد و با اعلام این جانشینی اولین انتقال موروثی قدرت در یک ساختار کمونیستی رقم خورد.
XS
SM
MD
LG