لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

برگزارى مراسم بيستمين سالگرد فروپاشى ديوار برلين


دروازده براندنبورگ در برلین
دروازده براندنبورگ در برلین
مراسم بيستمين سالگرد فروپاشى ديوار برلين روز دوشنبه با حضور رهبران و روسای دولت چندین کشور جهان و وزير امور خارجه ايالات متحده در برلين برگزار شد.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون آلمان، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در پیامی به مناسبت سالگرد فروپاشی دیوار برلین با تبریک این رویداد به مردم آلمان تاکید کرد: «تلاش برای رسیدن به آزادی هیچگاه نباید متوقف شود.».

باراک اوباما در پیام خود که به صورت تلویزیونی پخش شد، از فروپاشی دیوار برلین در بیست سال پیش به عنوان نمادی از «مبارزه جدی با استبداد» یاد کرده و خاطر نشان کرد، با فروپاشی دیوار برلین مردم آلمان به حقوقی دست یافتند که همه انسان‌ها باید از آن برخوردار شوند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز که برای شرکت در مراسم بیستمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین به آلمان سفر کرده است، در سخنانی در مقابل دروازه معروف براندنبورگ برلین اظهار داشت: « با گشوده شدن دیوار برلین فصل تازه‌ای برای تمام جهان آغاز شد.»

مراسم بیستمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین روز دوشنبه با عبور نمادين آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از روى پل «بورنهولمر‌اشتراسه» آغاز شد. ميخاييل گورباچف رهبر پيشين اتحاد جماهير شوروى و لخ والسا اتحاديه همبستگى لهستان نيز صدر اعظم آلمان را همراهى مى‌کردند.

اين پل در نهم نوامبر سال ۱۹۸۹ نخستين گذرگاه مرزى ميان دو بخش شرقى و غربى برلين بود که به روى ساکنان اين شهر گشوده شد.

صدر اعظم آلمان نيز که خود از شهروندان آلمان شرقى پيشين است، بيست سال پيش همانند شمار زيادى از مردم شرق برلين با عبور از روى اين پل به غرب برلين رفته بود.

خانم مرکل در سخنان کوتاهى از نقش ميخاييل گورباچف فروپاشى ديوار برلين تشکر کرد و خطاب به وى اظهار داشت: «شما شجاعانه رويدادهايى را موجب شديد که به مراتب فراتر از حد انتظارات ما بود.»

اين در حالى است که لخ والسا، رييس جمهور پيشين لهستان، در يک گفت و گوى تلويزيونى به مناسبت اتحاد آلمان در باره نقش گورباچف در اين رويداد گفته است: «اين که گفته مى‌شود، گورباچف باعث فروپاشى ديوار برلين شده، يک دروغ است.»

به اعتقاد بنيانگذار اتحاديه همبستگى، پاپ ژان پل دوم بيشترين نقش را در اين رويداد داشته و پس از آن اتحاديه همبستگى لهستان و شخص لخ والسا در فروپاشى ديوار برلين تاثير گذار بوده‌اند و در مرحله بعدى طرف‌هاى ديگر نقش آفرينى کرده‌اند.

بيست سال پيش ديوار برلين که دو بخش شرقى و غربى اين شهر را از هم جدا مى‌کرد و توسط رژيم کمونيستى آلمان شرقى پيشين برپا شده بود، براى هميشه برچيده شد و آلمان که پس از جنگ دوم جهانى به دو بخش تقسيم شده بود، يک بار ديگر به يک کشور يکپارچه تبديل شد.

رژيم کمونيستى آلمان شرقى در سال ۱۹۶۱ ديوار برلين را به دور بخش غربى شهر که کنترل آن در اختيار آلمان غربى بود، احداث کرده بود.

فروپاشى ديوار برلين سرآغاز اتحاد دو آلمان و فروپاشى اردوگاه کمونيسم بود.

در مراسم بیستمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین که از صبح روز دوشنبه آغاز شده بود، بیش از یکصد هزار نفر شرکت داشتند.

همچنین سران و روسای دولت و مقام‌های رسمی از کشورهای مختلف جهان از جمله رهبران روسيه، فرانسه و بريتانيا و نيز شخصیت‌های بین‌المللی مانند نلسون ماندلا و لخ والسا در این مراسم حضور داشتند.

هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نيز که در اين مراسم شرکت داشت، صبح روز دوشنبه با آنگلا مرکل ديدار و گفت و گو کرد.
XS
SM
MD
LG