لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

حزب کارگزاران سازندگی نتایج انتخابات را غیرقابل پذیرش دانست


یکی از هواداران میر حسین موسوی
یکی از هواداران میر حسین موسوی
حزب کارگزاران سازندگی به عنوان يکی از احراب مهم اصلاح طلب با انتشار اطلاعيه‌ای اعلام کرد که «به دليل ناسالم بودن روند برگزاری انتخابات، تخلفات گسترده در برگزاری انتخابات و نيز جانبداری اکثريت اعضای شورای نگهبان از يک کانديدای خاص» نتايج اعلام شده برای انتخابات رياست جمهوری در ايران را قابل پذيرش نمی‌داند.

حزب کارگزاران سازندگی که در انتخابات رياست جمهوری اخير از ميرحسين موسوی حمايت کرده بود، روز دوشنبه با انتشار بيانيه‌ای با رد نتايج انتخابات رياست جمهوری از «شکوه حضور مردم» به عنوان «نعمت» نام برده و افزوده است:« آنچه که مايه تاسف و تاثر گرديد اينکه در اوج شکوه و عظمت سياسی ملت ايران ، پاره ای جزم انديشی ها ، بی تدبيری ها، خودخواهی ها و ناسپاسی ها ،اين نعمت بزرگ را به نقمت ، اعتماد عمومی را به بی اعتمادی و فرصت ها را به تهديد تبديل کرد.»

حزب کارگزاران سازندگی آخرين تشکل سياسی عمده طرفدار اصلاحات در ايران است، که به دنبال تاييد نهايی انتخابات از سوی شورای نگهبان رسماً در باره نتايج انتخابات اظهار نظر کرده است. پيشتر سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ايران اسلامی به عنوان دو گروه ديگر اصلاح طلب نيز با انتشار بيانيه‌هايی نتايج انتخابات رياست جمهوری را رد کرده بودند.

در حالی که مجمع روحانيون مبارز به عنوان ديگر تشکل اصلاح طلب که رياست آن را محمد خاتمی برعهده دارد، در بيانيه ضمن انتقاد از نحوه برگزاری انتخابات خواستار پايان اعتراض‌های خيابانی شده بود.

وزارت کشور ايران گفته است، محمود احمدی نژاد با کسب بيش از ۲۴ ميليون رای به عنوان رييس جمهور انتخاب شده است، در حالی که اصلاح طلبان از تقلب گسترده درانتخابات و «نخواندن آرای واقعی مردم» سخن می‌گويند.

حزب کارگزاران سازندگی همچنين در بيانيه خود نسبت به سرکوب خشونت آميز معترضان به نتايج انتخابات اعتراض کرده و آورده است، «انتظار می‌رفت مسئولان کشور، اعتراضات به حق مردم را تحمل و به جای برخوردهای خشن و غيرقانونی با مردم و دستگيری و زندانی کردن فعالان سياسی بی گناه ، با صدور مجوزهای قانونی ، اعتراضات را به مسير صحيح هدايت و به پيشنهاد مراجع بزرگ تقليد و شخصيت های سياسی، برای تشکيل يک هيئت حکميت ملی و بی طرف در بررسی نتايج انتخابات ترتيب اثر می دادند.»

حزب کارگزاران سازندگی همچنين از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، «به جای تکيه بر نتايج مخدوش اعلام شده انتخابات»، امنيت ملی را مورد توجه قرار داده و برای جلب اعتماد عمومی بکوشند.

کارگزاران سازندگی که به آيت الله هاشمی رفسنجانی رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رييس مجلس خبرگان رهبری نيز نزديک هستند، از اقدامات خشونت بار در جريان سرکوب معترضان به نتايج انتخابات با عنوان «جنايت» ياد کرده و خواستار رسيدگی کامل به آن شده‌اند.

آزادی بی قيد و شرط تمامی فعالان سياسی و ساير بازداشت‌شدگان از ديگر خواسته‌های حزب کارگزاران سازندگی به شمار می‌آيد، که هم اکنون شماری از چهره‌های شاخص آن مانند محمد عطريانفر و هدايت الله آقايی در بازداشت به سر می برند.
XS
SM
MD
LG