لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

محبوبه عباسقلی‌زاده آزاد شد


محبوبه عباسقلی زاده
محبوبه عباسقلی زاده
محبوبه عباسقلی‌زاده، یکی از فعالان حقوق زنان در ایران که روز دوشنبه همراه با چند تن دیگر از فعالان مدنی بازداشت شده بود، عصر روز سه‌شنبه آزاد شد.
محمد مصطفايی، وکيل محبوبه عباسقلی‌زاده، روز سه‌شنبه در گفت وگو با راديو فردا خبر آزادی موکلش را تایید کرد.

به نوشته سایت‌های اینترنتی نزدیک به حامیان جنبش سبز در ایران خانم عباسقلی‌زاده عصر روز سه‌شنبه در حالی آزاد شد که از سرنوشت سایر بازداشت‌شدگان روز دوشنبه اطلاعی در دست نیست.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در گفت‌ و گو با رادیو فردا اعلام کرده بود، چند نفر از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر در ایران از جمله محبوبه عباسقلی‌زاده، شیوا نظرآهاری و کوهیار گودرزی در حالى که براى شرکت در مراسم خاکسپارى آیت‌الله منتظری رهسپار قم بودند، بازداشت شدند.

همچنین بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوروز، وابسته به جبهه مشارکت ایران اسلامی، روز دوشنبه نیروهای امنیتی اتوبوس حامل جمعی از فعالان مدنی و سیاسی را که عازم قم بودند، متوقف کرده و چندین نفر از آنها را بازداشت کرده بودند.

به نوشته سایت اینترنتی «راه سبز»، مقام‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پیشتر به فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران هشدار داده بودند، در صورت سفر به قم و شرکت در مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری، بازداشت خواهند شد.

پیش از انتشار خبر آزادی محبوبه عباسقلی‌زاده، سایت اینترنتی «کلمه» به نقل از محمد مصطفایی اعلام کرده بود، «دادسرای انقلاب تهران از وضعیت محبوبه عباسقلی زاده، شیوا نظرآهاری و کوهیار گودرزی ابراز بی‌اطلاعی کرده است.»

به گفته شاهدان عینی، افراد لباس شخصی بدون نشان دادن کارت شناسایی و یا حکم بازداشت، این سه تن را از اتوبوسی که با آن راهی قم بودند، خارج کرده و با خود برده بودند.

محبوبه عباسقلی زاده، فعال جنبش زنان و عضو گروه میدان است و شیوا نظرآهاری و کوهیار گودرزی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران هستند.

شیوا نظرآهاری پیشتر نیز در جریان بازداشت گسترده فعالان سیاسی و مدنی به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت و مدتی را در زندان گذرانده بود.
XS
SM
MD
LG