لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

مشاور امنیت ملی اوباما: فشار بر ایران خطر حمله به اسرائیل را افزایش می‌دهد


جیمز جونز، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا
جیمز جونز، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا
مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا بر این باور است که جمهوری اسلامی ممکن است در واکنش به افزایش فشارهای بین‌المللی به این کشور در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود، دست به اقداماتی علیه اسرائیل بزند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست روز جمعه در سایت اینترنتی در این باره نوشته است، ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا می‌گوید، ایران ممکن است در واکنش به افزایش‌ فشارهای بین‌المللی به این کشور با کمک گروه‌های مانند حماس یا حزب‌الله دست به اقداماتی علیه اسرائیل بزند.

ژنرال جونز در این باره گفته است، تجربه تاریخی نشان می‌دهد، رژیم‌هایی که تحت فشار قرار می‌گیرند، ممکن است، از طریق ایادی خود دست به واکنش‌هایی بزنند.

به گفته این ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا، در رابطه با ایران این واکنش‌ها می‌تواند به صورت حمله احتمالی به اسرائیل از طریق نیروهای حماس در غزه و نیروهای حزب‌الله در لبنان باشد.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا همچنین از احتمال تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به عنوان یکی از عواملی یاد کرده است که رهبران جمهوری اسلامی از آن بوی افزایش فشارها را استشمام خواهند کرد.

به گفته وی عامل دیگری که موجب افزایش فشار بر رژیم جمهوری اسلامی می‌شود، فشار ناشی از اعتراض‌های خیابانی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

در حالی که مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا افزایش فشارها به رهبران ایران را به منزله خطری برای اسرائیل تلقی کرده است، مقام‌های آمریکایی، از جمله هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور از دور تازه تلاش‌های خود برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داده‌اند.

خانم کلینتون روز پنج‌شنبه و پس از رایزنی‌های خود با متحدان اروپایی واشنگتن در مورد تشدید تحریم‌ها علیه ‌ایران گفته بود، رویکرد هسته‌ای ایران راهی به جز اعمال فشارهای بیشتر بر این کشور برای قدرت‌های جهانی باقی نگذاشته است.

تلاش قدرت‌های بزرگ برای افزایش فشارها بر ایران پس از آن وارد مرحله تازه‌ای شد، که جمهوری اسلامی از پذیرش پیشنهادی در خصوص مبادله اورانیوم غنی‌شده خود با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران خودداری کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته میلادی به ایران پیشنهاد کرده بود تا بخش عمده‌ای از اورانیوم غنی خود را برای غنی‌سازی بیشتر و تبدیل آن به سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران به روسیه و فرانسه ارسال کند.

عدم پذیرش این پیشنهاد از سوی ایران حتی ناخرسندی روسیه را نیز در پی داشته است، که پیشتر با تشدید تحریم‌های ایران مخالفت کرده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به تازگی با بیان این که از واکنش ایران نسبت به پیشنهاد مبادله اورانیوم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران «دلسرد» شده، گفته بود: «نمی‌‌توان تا ابد منتظر ایران ماند».

روسیه که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد، اخیراً احتمال تشدید تحریم‌ها را از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد منتفی ندانسته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور سه قطعنامه تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

کشورهای غربی می‌گویند، جمهوری اسلامی تلاش می‌کند، در چارچوب برنامه اتمی خود به قابلیت ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست یابد. ایران همواره با رد این اتهام، هدف برنامه هسته‌ای خود را تنها در چارچوب تولید برق عنوان می‌کند.
XS
SM
MD
LG