لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

دیدگاه آمریکاییان؛ نخست، گفت و گو؛ بعد حمله نظامی به ایران


بر اساس یک نظر سنجی تازه، بیشتر مردم آمریکا گفت و گوی مستقیم با ایران در باره برنامه‌ اتمی این کشور را ترجیح می‌دهند، ولی بر این باورند که برای حل این مسئله در نهایت باید به اقدام نظامی متوسل شد.

بر اساس نظرسنجی موسسه پژوهش‌های مردمی و رسانه‌ای «پیو» در آمریکا، ۶۱ درصد از شهروندان آمریکایی بر این باورند که حتی با توسل به اقدام نظامی هم که شده باید از ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط ایران جلوگیری کرد.

نتایج این نظر سنجی که در سایت اینترنتی این موسسه منتشر شده است، همچنین نشان می‌دهد که ۲۴ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند، باید از رویارویی نظامی با ایران پرهیز کرد، حتی اگر این کشور در صدد تولید سلاح‌ هسته‌ای باشد.

ایالات متحده آمریکا بارها تاکید کرده است، هر چند برای جلوگیری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران هیچ گزینه‌ای را منتفی نمی‌داند، اما راه های دیپلماتیک را برای حل این مسئله ترجیح می‌دهد.

در حالی که هفته گذشته و در حاشیه مذاکرات گروه پنج به علاوه یک در ژنو نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا با هم دیدار و گفت و گو کردند، ۶۳ درصد شهروندان آمریکایی از رویکرد گفت و گوی مستقیم با ایران در باره موضوع هسته‌ای این کشور حمایت می‌کنند.

این در حالی است که ۲۸ درصد از پرسش ‌شوندگان با گفت و گوی مستقیم با ایران مخالفت کرده‌اند.

با وجود حمایت صریح شهروندان آمریکایی از مذاکره بی‌واسطه با ایران، ۶۴ درصد از مردم آمریکا بر این باورند که این گفت و گو ها موفقیت‌آمیز نخواهد بود و نمی‌توان از این طریق ایران را به چشم‌پوشی از برنامه اتمی‌اش وا داشت.

در حالی که کشورهای غربی، ایران را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند، تهران بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود اصرار می‌ورزد.

مقام‌های آمریکایی از جمله باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده، تاکید کرده‌اند، در صورتی که ایران به خواسته جامعه جهانی برای توقف برنامه اتمی‌اش تن ندهد، با مجازات‌های بیشتری روبرو خواهد شد.

گزینه تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که مورد توجه مقام‌های آمریکایی قرار دارد، از حمایت ۷۸ درصد از شهروندان آمریکایی نیز برخوردار است.

این در حالی است که ۵۶ درصد از آمریکایی‌ها گفته‌اند،‌ تحریم‌های سخت‌تر نمی‌تواند ایران را از پیگیری جاه‌طلبی‌های اتمی‌اش باز دارد.

تنها ۳۲ درصد از پرسش ‌شوندگان در نظرسنجی موسسه «پیو» به موفقیت استفاده از ابزار تحریم‌ها علیه ایران خوشبین هستند.

در نظر سنجی موسسه پژوهش‌های مردمی و رسانه‌ای پیو که به صورت تلفنی و در فاصله زمانی ۳۰ سپتامبر تا جهارم اکتبر انجام شده است، ۱۵۰۰ نفر شرکت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG