لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

شکایت استادان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکى ایران به کمیسیون اصل ۹۰


با گذشت بیش از یک هفته از اعلام انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران از سوى دولت محمود احمدى‌نژاد، دانشجویان و استادان این دانشگاه همچنان به اعتراض‌هاى خود ادامه داده و در تازه‌ترین اقدام در این راستا با ارسال نامه‌اى به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس علیه وزارت بهداشت شکایت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزارى کار ایران، ایلنا، روز شنبه و با گذشت بیش از یک هفته از اعلام انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران از سوى مرضیه وحید دستجردى، وزیر بهداشت و درمان، اعتراض دانشجویان و کارکنان این دانشگاه همچنان ادامه یافت.

در همین راستا دانشجویان و استادان دانشگاه علوم پزشکى ایران با ارسال نامه‌اى به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، خواستار رسیدگى این کمیسیون به شکایت آنها از وزیر بهداشت به دلیل انحلال دانشگاهشان شده‌اند.

در بخشى از این نامه که روز شنبه در تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکى ایران خوانده شد، آمده است: «مگر مى‌شود یک مجموعه منسجم دانشگاهى یک شبه ادغام شود و در رسانه‌ها بگوییم به این علت است که هزار و ۸۰۰ نفر از نیروهاى این دانشگاه، در کرج مستقر بوده‌اند، باید گفت این جمعیت هزار و ۸۰۰ نفره پیش از این هم محل خدمتشان کرج بوده است.»

روز جمعه نیز حدود ۹۰ تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ايران در نامه ای به محمود احمدی‌نژاد، استدلال‌های وزارت بهداشت را در انحلال این دانشگاه « غيرمرتبط و يا حتی متضاد» و روش انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران و تصرف دستاوردهای مادی و معنوی اين دانشگاه را «غيراخلاقی و توهين آميز» خوانده و خواستار «اصلاح روند موجود» شده بودند.

پيشتر، شماری از کارکنان و اعضای هيئت علمی اين دانشگاه با ارسال نامه‌ای به دفتر رئيس جمهور، از وی درباره انحلال اين دانشگاه توضيح خواسته بودند و کميسيون آموزش مجلس نيز به وزارت بهداشت برای لغو دستور انحلال اين دانشگاه يک هفته مهلت داده بود.

مرضیه وحید دستجردى، وزیر بهداشت ایران، روز شنبه گذشته با اعلام انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران، اعلام کرده بود، تمامى واحدهاى آموزشى، پژوهشى و دانشجوىى این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکى تهران و واحدهاى بهداشتى درمانى این مجموعه نیز به دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتى منتقل مى‌شود.

به گفته مرضیه وحیددستجردى انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران در راستاى اجراى تصمیمات دولت مبنى بر خروج دستگاه‌هاى اجراىى از استان تهران و ابلاغیه معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانى محمود احمدى‌نژاد صورت گرفته است.

این در حالى است که على ابطحى، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکى ایران در سخنانى در تجمع دانشجویان و کارکنان این دانشگاه در روز شنبه، با رد این استدلال گفته است: «اگر بحث مسئولان موازى کارى است، چرا دانشگاه شریف و علم و صنعت را ادغام نمى‌کنند، مگر هر دو صنعتى نیستند؟»

همچنین همچنین دکتر قائم‌ پناه، یکى از استادان دانشگاه علوم پزشکى ایران در سخنرانى خود در جمع معترضان با بیان این که تاسیس استان البرز بهانه‌اى است براى انحلال دانشگاه ایران، گفته است: «مگر وقتى قم شد استان، کسى دانشگاه تهران را منحل کرد؟»

وى در بخش دیگرى از سخنان خود از مسئولان دولت خواسته است، «کوچک‌تر کردن دولت را از وزارت‌خانه‌ها آغاز کنند، نه این که وزارت‌خانه‌ را ده برابر کنند، چرا باید کوچک کردن دولت از دانشگاه ایران آغاز شود.»

این استاد دانشگاه علوم پزشکى ایران همچنین گفته است: «اگر قصد سازمان‌دهى داشتیم، با این تصمیم که همه چیز بدتر شد و اگر بهانه ارتقاء علمى است، کجاى دنیا با انحلال دانشگاهى که ۷۰۰ عضو هیات علمى دارد، سطح علمى را بالا مى‌برند، اگر قرار است سطح علمى را بالا ببریم چرا دانشگاه تهران را زیر مجموعه دانشگاه ایران نکنیم، با توجه به این که اساتید علوم پزشکى دانشگاه ایران ۳۷ سال سابقه کار دارند در حالى که اساتید علوم پزشکى دانشگاه ایران ۲۵ سال سابقه خدمت دارند.»

در تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکى ایران که صبح روز شنبه برگزار شد، بیش از هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه و نیز نزدیک به ۲۰۰ نفر از استادان و اعضاى هیات علمى و شمار زیادى از پرسنل دانشگاه حضور داشتند.

معترضان با سردادن شعارهایى مانند «دستجردى! دستجردى! منتظر جوابیم»، «ما هستیم! مى‌مانیم! دانشجوى ایرانیم»، «ایران، ایران نمونه، اوضاع همین مى‌مونه»، «وزیر باید بدونه، ایران باید بمونه»، «وزیر قانون مى‌ذاره، مجلس خبر نداره» و «سر کلاس نمى‌ریم، ایران و پس مى‌گیریم» به سمت پردیس مرکزى دانشگاه علوم پزشکى ایران که از روز شنبه گذشته در اختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکى تهران قرار گرفته، حرکت کردند.

تظاهرکننندگان همچنین پلاکاردهایى در دست داشتند که روى آن نوشته شده بود: «تا پس گرفتن دانشگاه ایران، دانشجویان، هیات علمى، اساتید، پرسنل و اعضاى بسیج دانشجویى به تحصن ادامه مى‌دهند» و «ایران، ویران نخواهد شد.»

شرکت کنندگان در این راهپیمایى همچنین با امضاى بیانیه‌اى خطاب به نمایندگان مجلس خواستار حمایت آنها براى «باز پس گیرى» دانشگاه علوم پزشکى ایران و لغو تصمیم وزیر بهداشت براى انحلال این دانشگاه شده‌اند.

در بخشى از این بیانیه آمده است: «از آنجا که مجلس در راس همه امور است، از این نهاد مى‌خواهیم قانونى بودن این موضوع را بررسى کنند و مطالبه دانشجویان، اعضاى هیات علمى و پرسنل را مبنى بر شفاف‌سازى هر چه سریع‌تر این موضوع توسط شخص وزیر بهداشت و رئیس محترم دانشگاه تهران پیگیرى کنند.»

دانشگاه علوم پزشکى ایران که در سال ۱۳۵۲ با نام «مرکز پزشکى شاهنشاهى» بنیانگذارى شده بود، در زمان انحلال داراى بیش از شش هزار دانشجو و ۷۳۱ عضو هیئت علمى بود و بر اساس آخرین رتبه‌بندى وزارت بهداشت، چهارمین دانشگاه برتر علوم پزشکى کشور به شمار مى‌رفت.
XS
SM
MD
LG