لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

ادامه اعتصاب طلافروشان علی رغم هشدار سازمان امور مالیاتی


در حالی که سازمان امور مالياتی به طلافروشان هشدار داده جرائم قانونی در انتظار موديانی است که قانون [ماليات بر ارزش افزوده] را اجرا نمی‌کنند، گزارش‌های رسیده حاکی از ادامه اعتصاب طلافروشان در برخی از شهرهای ایران است. يکی از طلافروشان تهران نیز به راديو فردا گفته است اعتصاب در بازار طلای شهرهای تهران، مشهد، شيراز، تبريز و اصفهان ادامه دارد.

محمدقاسم پناهی، معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتی كشور، چهارشنبه به ایسنا گفت: «تمام مؤديان مشمول قانون ماليات بر ارزش افزوده از جمله طلافروشان چند وظيفه قانونی دارند كه بايد آن را انجام بدهند شامل ثبت‌نام در سامانه ماليات بر ارزش افزوده، صدور فاكتور براي مشتری، درج سه درصد ماليات بر ارزش افزوده در پايين فاكتور، اخذ اين سه درصد از مشتری، نگهداری رقم ماليات بر ارزش افزوده تا پايان فصل و تكميل اظهارنامه و واريز مابه‌التفاوت ماليات خريد و فروش به حساب سازمان امور مالياتی است.»



وی اضافه کرد که «موديانی كه اين قوانين را رعايت نكنند مطابق قانون مشمول پرداخت جريمه خواهند شد». جرایمی به گفته این مقام مسئول معادل ۵۰ تا ۷۵ درصد از میزان مالیات خواهد بود.

این اظهارات در حالی است که یک شاهد عینی در قم به رادیو فردا گفت که طلافروشان در قم در دو روز گذشته نیمه تعطیل بودند.

طلافروشان تهران از روز شنبه دست به اعتصاب زدند و این به اعتصاب به برخی از شهرهای دیگر گسترش یافته است.

قانون مالیات بر ارزش افزوده، از سال ۱۳۸۷ در ایران برای برخی از اصناف به اجرا آمد و در آن هنگام با مقاومت صنف طلافروشان از جمله در اصفهان و تهران روبه‌رو شد؛ برپایه اعلام سازمان امور مالیاتی، این قانون از مهرماه امسال، برای ۱۲ گروه صنفی دیگر نیز لازم‌الاجرا شده است که صنف طلافروشان از جمله آنهاست.

به گفته علی عسکری، رئیس امور مالیاتی کشور، صنف طلافروشان خواستار این هستند که تنها از «قیمت اجرت و دستمزد طلای مصرفی» سه درصد مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود و نه از سودی که حاصل خرید شمش طلا و تبدیل آن به طلای زینتی است.

این مقام مسئول همچنین با تأکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده را اجرا می‌کند، تصریح کرد: «هیچ توجیهی برای عقب‌نشینی از قانون وجود ندارد.»

اخیراً محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، گفته بود که در جلساتی که با مسئولان مالیاتی تشکیل شده است، بر این خواسته طلافروشان تأکید شده که تنها از اجرت و سود فروش طلا مالیات سه درصدی گرفته شود و نه طلای به کار رفته در طلای زینتی.

در تیرماه امسال صنف پارچه‌فروشان و طلافروشان در تهران، در اعتراض به اجرای این قانون مغازه‌های خود را تعطیل کردند که پس از آن برپایه گزارش‌های منتشر شده، نمایندگان این اصناف با دولت سرانجام به یک توافق دست یافتند و این اصناف فعالیت خود را از سر گرفتند.

نارضایتی به قانون مالیات بر ارزش محدود به صنف طلافروشان نیست، به گزارش فارس عضو هيئت مديره فروشندگان آهن آلات تهران با بيان اينكه اعضای اتحاديه اطلاع چنداني از نحوه اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده ندارند، گفت: اعضای اين صنف خواستار تعويق شش ماهه در اجراي اين قانون هستند.


در همین حال مجلس شورای اسلامی ایران روز چهارشنبه در جلسه غیرعلنی با حضور وزير اقتصاد، اعتراض‌ها به قانون مالیات بر ارزش افزوده را بررسی کرد. اخباری هنوز در این مورد منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG