لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

برزيل: ايران بايد به نگرانی های هسته ای پاسخ دهد


سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل.
سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل.
وزير خارجه برزيل گفته که تحريم های باعث تعطيلی گفت وگوها نشده و توپ در زمين ايران است که به نگرانی های جهانی بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی، پاسخ دهد.

سلسو آموريم روز چهارشنبه و در جريان سفر دو روزه خود به سوفيا، پايتخت بلغارستان گفت که از نگرانی هايی که از سوی گروه وين (آمريکا، فرانسه و روسيه) نسبت به توافق تبادل سوخت اتمی ايران در خاک ترکيه مطرح شده، آگاه است.

وزير خارجه برزيل افزود: حالا نوبت ايران است که به نگرانی ها پاسخ دهد.

طبق توافقنامه تبادل سوخت اتمی ايران در خاک ترکيه، قرار است حدود يک هزار و ۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم کمتر غنی شده از ايران خارج شود و در مقابل و در طول يک سال، سوخت اتمی به ايران بازگردانده شود. اين توافق مورد رضايت قرار نگرفت و پس از آن، دور چهارم تحريم های شورای امنيت عليه ايران تصويب شد.

آقای آموريم گفت: من هنوز هم باور دارم که تحريم ها کمکی نمی کند و می توانم بگويم انعطاف ايران (در توافق با ترکيه و برزيل) دلگرم کننده بود.

وزير خارجه بلغارستان هم ابراز اميدواری کرد تحريم های فراتر از شورای امنيت اعمال نشده و راه گفت وگو با ايران بسته نشود.

نيکولای ملادنوف گفت: اميدوارم مقامات جمهوری اسلامی آمادگی گفت وگو در همه زمينه ها را داشته باشند و بتوانند با گروه وين مذاکره کرده و راهی برای اين مسئله پيدا کنند.

وزير خارجه برزيل افزود: به نظر ما، عجله برای اعمال تحريم ها کمی نااميد کننده بود.

سلسو آموريم در همين حال از پيشنهاد نيکولا سرکوزی رييس جمهوری فرانسه برای گفت وگو با ايران استقبال کرد و واکنش ايران را هم مثبت ارزيابی کرده و آن را نشانه پيشرفت دانست.

وزير خارجه برزيل گفت: ما حس می کنيم که دستکم يکی از اعضای گروه وين حاضر به گفت وگو درباره توافقی است که با تلاش ترکيه و برزيل به دست آمد و اگر ايران هم اين نيت را داشته باشد، ما با خوشحالی کمک خواهيم کرد.

گروه موسوم به وين حدود ۱۰ ماه پيش از توافق ترکيه و برزيل با تهران، پيشنهاد کرده بود که اورانيوم کمتر غنی شده از ايران خارج شده و پس از غنی سازی بيشتر در روسيه، در فرانسه به ميله سوختی تبديل شده و برای مصارف پزشکی و تحقيقاتی در رآکتور تهران به ايران بازگردانده شود.

ايران ابتدا اين پيشنهاد را پذيرفت ولی بعد آن را رد کرد.
XS
SM
MD
LG