لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

نماینده ایران در اوپک: قیمت نفت به ۱۵۰ دلار می رسد


قيمت نفت که از سال ۲۰۰۳ سير صعودی گرفته است، روز جمعه ۱۷ خرداد ماه با افزايش قيمت بی سابقه ۱۰ دلار در يک روز، به رکورد ۱۳۹ دلار رسيد. (عکس: AFP)
قيمت نفت که از سال ۲۰۰۳ سير صعودی گرفته است، روز جمعه ۱۷ خرداد ماه با افزايش قيمت بی سابقه ۱۰ دلار در يک روز، به رکورد ۱۳۹ دلار رسيد. (عکس: AFP)

محمد علی خطيبی، نماينده جمهوری اسلامی ايران در سازمان اوپک پيش بينی کرد که قيمت نفت تا پايان تابستان به بيش از ۱۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.


آقای خطيبی، روز يکشنبه، ۱۹ خرداد ماه، با اشاره به آغاز فصل تابستان در نيمکره شمالی به راديوی دولتی ايران گفت: «من پيش بينی می کنم که قيمت نفت تا پايان تابستان به بشکه ای ۱۵۰ دلار برسد.»


قيمت نفت که از سال ۲۰۰۳ سير صعودی گرفته است، سال گذشته رکورد ۱۰۰ دلار را شکست و روز جمعه ۱۷ خرداد ماه با افزايش قيمت بی سابقه ۱۰ دلار در يک روز، به رکورد ۱۳۹ دلار رسيد.


برخی تحليل گران علت اصلی اين جهش بی سابقه قيمت نفت را اظهار نظر شائول موفاز، معاون نخست وزير اسرائيل می دانند که يک روز پيش از اين جهش بی سابقه، با صراحت ايران را به حمله نظامی مستقيم تهديد کرد.


ارديبهشت ماه گذشته شکيب خليل، رییس سازمان اوپک، اعلام کرده بود که با ادامه روند کاهش ارزش برابری دلار آمريکا بهای نفت ممکن است به ۲۰۰ دلار هر بشکه افزايش يابد.

نرخ برابری ارزش دلار در برابر يورو طی سال گذشته دائماً کاهش يافته و در ماه های گذشته از مرز ۵/۱ دلار در برابر هر يورور گذشته است.


در پايان ارديبهشت ماه گذشته، بانک گلدمن ساش آمريکا هم اعلام کرد که قيمت نفت تا دو سال آينده به شدت افزايش خواهد يافت و از مرز ۲۰۰ دلار خواهد گذشت.


افزايش قيمت نفت اگرچه درآمد کشورهای توليد کننده را ناگهان افزايش داده است اما باعث بروز مشکلاتی در اقتصاد اين کشورها شده است.


قيمت نفت که از سال ۲۰۰۳ سير صعودی گرفته است، سال گذشته رکورد ۱۰۰ دلار را شکست و روز جمعه ۱۷ خرداد ماه با افزايش قيمت بی سابقه ۱۰ دلار در يک روز، به رکورد ۱۳۹ دلار رسيد.

بانک جهانی اعلام کرده است که افزايش قيمت نفت باعث افزايش تورم در خاورميانه شده است.


نفت و اقتصاد ایران


افزايش قيمت جهانی نفت، ماه گذشته قيمت هر بشکه نفت ايران را به حدود ۱۱۳ دلار رساند. ايران با صادرات روزانه حدود ۵/۲ ميليون بشکه نفت، در ازای هر يک دلار افزايش قيمت نفت، روزانه ۵/۲ ميليون دلار سود می برد.


اما با وجود افزايش درآمد نفت ايران، نرخ تورم افزايش يافته است. بر اساس تازه ترين گزارش بانک مرکزی ايران، درآمدهای نفتی طی سال گذشته تا ۴۰ درصد افزايش يافته است، همچنين نرخ تورم در ارديبهشت ماه سال جاری به ۸/۱۹ درصد رسيد و قيمت ها نسبت به ارديبهشت ماه گذشته تا ۲۵ درصد افزايش يافته است.


در همين حال محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، که ۲۴ ارديبهشت ماه در جريان يک کنفرانس خبری قيمت نفت را «کم و غير منصفانه» خوانده بود، ۱۵ خرداد ماه در جريان اجلاس فائو در رم، در يک مصاحبه تلويزيونی با انتقاد از افزايش قيمت نفت گفت که قدرت های جهان قصد دارند قيمت نفت را تا ۲۰۰ دلار بالا ببرند.


وی افزود: «اين قدرت ها با افزايش قيمت نفت در صدد کسب سود بيشتر، توجيه سرمايه گذاری در ديگر مناطق و فروش محصولات خود با قيمت بالاترهستند.»


آقای احمدی نژاد همچنين گفت: «در آمد کشورهای خريدار نفت از درآمد صادرکنندگان آن بيشتر است و قيمت امروز نفت مصنوعی است.»


اما ۱۱ قدرت اقتصادی جهان، شامل گروه جی هشت و سه قدرت اقتصادی آسيا که برای بررسی بی ثباتی در ژاپن گرد هم آمده اند، روز شنبه ۱۸ خرداد ماه نسبت به افزايش قيمت نفت و تبعات منفی آن بر اقتصاد جهانی ابراز نگرانی کردند.


ساموئل بادمن، وزير انرژی آمريکا، در يک کنفرانس خبری گفت که رکوردشکنی قيمت نفت يک «شوک» بود و به توليدکنندگان نفت هشدار داد که ضربه قيمت نفت به اقتصاد جهانی برای وضعيت اقتصاد منطقه ای آنها نيز تبعاتی منفی در پی خواهد داشت.


او با اشاره به صدمه ديدن اقتصاد آمريکا از افزايش قيمت نفت خطاب به کشورهای توليد کننده نفت گفت: «اين برای توليد کنندگان نفت خوب نخواهد بود که شاهد تقلای اقتصاد آمريکا باشند، چرا که آنها برای آنکه بتوانند به محرکی مهم برای فعاليت های اقتصادی جهان بدل شوند، به ما وابسته اند.»


XS
SM
MD
LG