لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

نشست اوپک، زیر سایه فشارهای جهانی آغاز شد


شکیب خلیل (چپ) و عبدالله البدری، دبیرکل اوپک، جلسه روز چهارشنبه را افتتاح کردند. (عکس از AFP)
شکیب خلیل (چپ) و عبدالله البدری، دبیرکل اوپک، جلسه روز چهارشنبه را افتتاح کردند. (عکس از AFP)

اعضای اوپک، ساعتی پيش در حالی در وين تشکيل جلسه دادند که يک روز پيش رييس جمهور آمريکا به اين کشورها درباره روند افزايش قيمت نفت هشدا داده بود.

جرج بوش رييس جمهور امريکا، چهارشنبه ۷ مارس، يک روز پيش از آغاز اجلاس يکصد و چهل و هشتم اوپک در يک سخنرانی تند گفت: «نصيحت من به اوپک اين است که عواقب افزايش قيمت انرژی را درک کنند، همانطور که من درک کرده ام.»


او همچنين خطاب به اعضای اوپک گفت که ناديده گرفته شدن قيمت بالای نفت و تاثيری که بر اقتصاد آمريکا مي گذارد، از طرف اعضای اوپک «اشتباه» است.


اظهارات تازه آقای بوش، نقطه اوج فشارهای جهانی بر اعضای اوپک است. کشورهای صنعتی می گویند که قیمت بالای نفت، اقتصاد آنها را تهدید می کند و خواهان افزایش تولید نفت برای کاهش یافتن قیمت نفت هستند.


  • «اطلاعات نشان می دهد که رکود اقتصادی پيش بينی شده برای دو کشور آمريکا و ژاپن، در حال تبديل به رونق اقتصادی است و عملکرد اقتصادی ژاپن در يک ماه گذشته نشان داد که اقتصاد کشور ژاپن دو برابر آنچه پيش بينی می شد، رشد داشته و اين موضوع در مورد کشور آمريکا نيز صدق می کند.»
وزیر نفت ایران

اما شکيب خليل، وزير انرژی الجزاير که رياست دوره ای سازمان اوپک را بر عهده دارد، پيش از آغاز نشست روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که اوپک قصد ندارد در اين نشست توليد نفت را افزايش دهد.


آقای خليل گفته است که به نظر او، «افزايش دمای هوا در نيمکره شمالی طی ۶ ماه آينده باعث کاهش مصرف و پايين آمدن قيمت نفت» می شود و از سوی ديگر آنچه باعث افزايش قيمت نفت شده، کمبود نفت در بازار نيست بلکه عواملی حاشیه ای مانند «کاهش ارزش دلار، نوسانات بازارهای بورس و داد و ستدهای هنگفت» است.



نمايندگان برخی از کشورهای عضو اوپک، پيش از آغاز جلسه رسمی پنجشنبه ۸ مارس در وين، در گفتگو با رسانه ها اعلام کرده بودند که از سياست افزايش توليد نفت کشورهای عضو اوپک حمايت نمی کنند.


با اين حال آقای خليل تاکيد کرده است که تصميم نهايی اوپک، روز چهارشنبه با رای اعضا به دست می آيد و در اين نشست «تمامی جوانب کار» در نظر گرفته خواهد شد.


قيمت نفت در دو ماه گذشته، رکورد های تاريخی برجای گذاشته است و در حدود ۱۰۰ دلار برای هر بشکه ثابت شده است.


روز دوشنبه ۱۲ اسفند ماه، قيمت نفت آمريکا به ۱۰۳ دلار و ۹۵ سنت رسيد که با احتساب نرخ تورم و کاهش ارزش دلار، بالاترين قيمت نفت از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ ايران بود.


همچنين قيمت سبد نفتی اوپک، بر اساس تازه ترين گزارش اين سازمان، با عبور از ۹۷ دلار دومين رکورد تاريخی خود را طی دوماه گذشته به ثبت رسانده است.


سبد نفتی اوپک، از ۱۲ نوع نفت خام که در ۱۳ کشور عضو اين سازمان توليد می شود تشکيل شده است و حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تامين می کند.


حمايت ايران از کاهش توليد


غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران، چهارم اسفند ماه موضع رسمی ايران در اجلاس اوپک را حمايت از «سياست کاهش توليد نفت» اعلام کرد.


او در باره قيمت جهانی نفت و تاثير آن بر اقتصاد کشورهای وارد کننده نفت گفت: «اطلاعات نشان می دهد که رکود اقتصادی پيش بينی شده برای دو کشور آمريکا و ژاپن، در حال تبديل به رونق اقتصادی است و عملکرد اقتصادی ژاپن در يک ماه گذشته نشان داد که اقتصاد کشور ژاپن دو برابر آنچه پيش بينی می شد، رشد داشته و اين موضوع در مورد کشور آمريکا نيز صدق می کند.»


ايران با توليد روزانه ۴ ميليون بشکه نفت، چهارمين توليد کننده بزرگ نفت در جهان است.


ونزوئلا و الجزاير هم مانند ايران اعلام کرده اند که برای بيشتر کردن درآمد نفتی خود طی ماه های بهار و تابستان از سياست کاهش توليد حمايت می کنند.


مقامات عربستان، کويت، ليبی، نيجريه، قطر، امارات و اکوادور هم به صورت غير رسمی اعلام کرده اند که افزايش توليد نفت درچنين شرايطی تنها باعث کاهش درآمدهای نفتی و اشباع نفت در بازارها خواهد شد.


XS
SM
MD
LG