لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

تلاش حقوقی استراليا برای اقامه دعوی علیه احمدی نژاد


کوين راد گفته است که سخنان رییس جمهوری ایران «نژادپرستانه» است.(عکس: EPA)
کوين راد گفته است که سخنان رییس جمهوری ایران «نژادپرستانه» است.(عکس: EPA)

دولت استراليا می گوید که قصد دارد محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران را به اتهام برانگيختن خشونت عليه اسراييل به دادگاه بين المللی لاهه بکشاند.


به گزارش خبرگزاری ها، کوين راد، نخست وزير استراليا، روز چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ماه گفت: دولت استراليا در حال بررسی راهی برای اقامه دعوا عليه آقای احمدی نژاد به دليل سخنان او بر ضد اسراييل است.


آقای راد از جمله این سخنان به تهديد رییس جمهوری اسلامی مبنی بر «محو کردن اسراييل از نقشه جهان» اشاره کرده است.


نخست وزیر استرالیا همچنين گفته است: «سخنان رييس جمهوری ايران، نژاد پرستانه، تهدید کننده و خارج از چارچوب های روابط بين المللی حاکم بر جهان امروز است.»


با اين حال وی اظهار داشت: دادستانی کل فدرال استراليا در حال بررسی حقوقی است تا مشخص شود آيا ساز و کارهای قانونی برای اين اقدام وجود دارد يا خير.


  • «دولت استراليا همچنان به دنبال مشاوره حقوقی در اين باره است و هنوز به نتيجه نهايی نرسيده است.»
دادستان کل استراليا

مقام های جمهوری اسلامی ايران همواره سخنانی عليه موجودیت اسراييل مطرح می کنند اما محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری خود، سخنان تندتری عليه این کشور بیان کرده است.


آقاي احمدی نژاد بارها هالوکاست، کشتار يهوديان توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، را «افسانه» خوانده، و گفته است که اسراييل بايد از نقشه جهان محو شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کوين راد پيش از پيروز شدن در انتخابات ماه نوامبر سال گذشته به جامعه يهوديان استراليا وعده داده بود که در صورت پيروزی در انتخابات، عليه رييس جمهوری ايران در دادگاه های بين المللی اقامه دعوی خواهد کرد.


رابرت مک کللند، دادستان کل استراليا هم به يک روزنامه استراليايی گفته است: «دولت استراليا همچنان به نبال مشاوره حقوقی در اين باره است و هنوز به نتيجه نهايی نرسيده است.»


دی ماه سال ۸۵ نیز بنيامين نتانياهو، رهبر مخالفان دولت اسراییل، اعلام کرده بود که قصد دارد با جلب پشتیبانی بریتانیا دست به يک اقدام قضایی و حقوقی بين المللی عليه شخص محمود احمدی نژاد بزند.


جان بولتون، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم در همان تاریخ اعلام کرده بود که از چنین اقدامی پشتیبانی خواهد کرد اما تاکنون شکايتی عليه رييس جمهوری ايران در دادگاه بين المللی لاهه مطرح نشده است.


XS
SM
MD
LG