لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

هشدار وزیر کشور آلمان به پناهجویان در مورد کسب حق اقامت


یک پناهجوی سوری در انتظار شروع کلاس آموزشی ویژه پناهجویان در آلمان
یک پناهجوی سوری در انتظار شروع کلاس آموزشی ویژه پناهجویان در آلمان

توماس دِ مِزی‌یر، وزیر کشور آلمان می‌گوید در حال تدوین قانون جدیدی است که پناهجویان را موظف می‌کند زبان آلمانی را فراگرفته و در جامعه آلمان ادغام شوند. در غیر این صورت آنها حق اقامت دائمی در آلمان را از دست خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز این طرح جدید پس از عدم اقبال رأی‌دهندگان به حزب دمکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، در انتخابات محلی آلمان در اوایل ماه جاری، در دستور کار دولت قرار گرفته است.

در این انتخابات تعداد زیادی از هواداران حزب دموکرات مسیحی مخالفت خود را با سیاست درهای باز دولت آلمان برای پذیرش پناهجویان نشان داده و به حزب «جایگزین برای آلمان» که با مهاجرت مخالف است، رأی دادند.

در سال گذشته حدود یک میلیون مهاجر که اکثر آنها از جنگ و مصائب اقتصادی در کشورهای خاورمیانه گریخته‌اند، وارد آلمان شدند و به گفته وزیر کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر دیگر در سال جاری میلادی وارد این کشور شده‌اند.

وزیر کشور آلمان در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آی.آر.دی آلمان گفته است دولت انتظار دارد که پناهجویان در ازای دریافت کمک هزینه و خدمات اجتماعی، مسکن و کلاس‌های آموزش زبان آلمانی تلاش کنند تا در جامعه ادغام شوند.

او افزوده: «برای کسانی که حاضر نشوند آلمانی یاد بگیرند، کسانی که اجازه نمی‌دهند اعضای خانواده خود- مثلاً زنان و دختران- در جامعه ادغام شوند، کسانی که فرصت‌های شغلی پیشنهاد شده را نمی‌پذیرند پس از گذشته سه سال اول اجازه اقامت دائمی صادر نخواهد شد».

وزیر کشور آلمان که از اعضای حزب دموکرات مسیحی خانم مرکل است، اضافه کرده در این طرح جدید می‌خواهد «بین ادغام موفقیت‌آمیز در جامعه آلمان و طول حق اقامت در این کشور تناسب ایجاد کند».

در همین حال زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان، از پیش‌نویس قانون جدید که قرار است در ماه مه تصویب شود استقبال کرد.

آقای گابریل در مصاحبه‌ای با روزنامه پرتیراز و عامه‌پسند بیلد گفت: «ما نه تنها باید از ادغام مهاجران و پناهجویان حمایت کنیم، بلکه باید آن را طلب کنیم».

حزب سوسیال دموکرات به رهبری زیگمار گابریل، که شریک حزب دموکرات مسیحی در دولت ائتلافی آلمان است نیز در انتخابات محلی ماه مارس در سه ایالت شکست خورد.

XS
SM
MD
LG