لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

عریقات: اسرائیل از میان صلح و شهرک‌سازی یکی را انتخاب کند


صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی از اسرائیل خواسته‌است که تصمیم‌های مهم در روند مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را هم‌اکنون اتخاذ کند و اضافه کرده است که اسرائیل باید از میان صلح یا ادامه شهرک‌سازی‌ها تنها یک گزینه را انتخاب کند.

آقای عریقات این موضوع را شامگاه جمعه در مناظره‌ای دو ساعته با دان مریدور، وزیر اطلاعات اسرائیل در «مؤسسه صلح بین‌المللی» در واشینگتن بیان کرد و در عین حال افزود که اگر تا پایان سال جاری میلادی، تشکیلات خودگردان و اسرائیل به توافق نهایی صلح نرسند، «ادامه بقای تشکیلات فلسطینی موضوعیت ندارد و بهتر است که انحلال خود را اعلام کند».

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای عریقات گفت که «تشکیلات خود گردان فلسطینی با این هدف برپا شد که نهادها و مؤسسات لازم را برای استقلال کشورفلسطین برپا کند نه اینکه تا ابد اسرائیل را صاحب اختیار خود کند و اگر اسرائیل می‌خواهد که این وضعیت ادامه یابد، تشکیلات خود گردان نخواهد توانست سرپای خود بایستد و بهتر که منحل شود».

مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی در این مناظره که در برابر یکصد نفر از سفیران کشورهای جهان در سازمان ملل متحد، چهره‌های آکادمیک، خبرنگاران و تحلیلگران مسائل خاورمیانه انجام می‌شد، اضافه کرد که «اسرائیل باید از میان دو گزینه صلح یا شهرک‌سازی‌ها یکی را انتخاب کند، و نمی‌تواند هر دو را با هم داشته باشد».

به گفته آقای عریقات، «دولت بنیامین نتانیاهو از دادن پاسخ به پرسش‌های اساسی در روند مذاکرات خودداری کرده است».

آقای عریقات ادامه داد که سه راه حل موجود است: یکی اجرای طرح دو ملت، دو کشور (به معنی استقلال فلسطین در کنار اسرائیل)، دوم تشکیل کشوری دو ملیتی از هر دو قوم، و سوم ادامه وضعیت جاری؛ وضعیتی که آقای عریقات آن را نژادپرستانه توصیف کرد.

مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی همچنین تأکید کرد که اسرائیل باید تصمیم‌های مهم را هم اکنون اتخاذ کند.

گزارش آسوشیتدپرس همچنین حاکی است که وزیر اطلاعات اسرائیل نیز در این نشست گفت که موضوع‌های حاد و اساسی در مذاکرات با فلسطینی‌ها؛ سرنوشت سیاسی بیت‌المقدس (اورشلیم)، سرنوشت پناهندگان فلسطینی پراکنده در جهان، تعیین مرزهای نهایی و تدابیر امنیتی است.

آقای دان مریدور گفت که برای اسرائیل جلوگیری ازبازگشت چند نسل از پناهندگان فلسطینی پراکنده در جهان، «حتی از تعیین مرزهای نهایی و تدابیر امنیتی مهم‌تر است».

این وزیر اسرائیلی گفت: «پیمان صلحی که به دست می‌آید، باید به منزله پایان نزاع دیرینه اسرائیلی- فلسطینی باشد و هر پیمانی که درآن راه حل قطعی برای پناهندگان فلسطینی ارائه نکند، به این مفهوم است که این نزاع خاتمه نیافته است».

مذاکرات غیرمستقیم اسرائیلی- فلسطینی با میانجی‌گری آمریکا از دو ماه پیش آغاز شده است.

اسرائیل اصرار دارد که این مذاکرات باید به گفت‌وگوهای مستقیم و رودررو تبدیل شود.

تشکیلات خودگردان فلسطینی از پاییز ۱۹۹۳ در پی امضای پیمان صلح اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین بر پا شد، که تعیین کرده بود که در پنج سال (تا سال ۱۹۹۸) تلاش‌های سیاسی به استقلال کشورفلسطین بینجامد اما با گذشت ۱۷ سال، هنوز استقلال فلسطین در ابهام مانده است.

در همین حال، آقای عریقات در مناظره واشینگتن این احتمال را که تشکیلات خودگردان به طور یکجانبه استقلال فلسطین را اعلام کند، رد کرد.

آقای عریقات گفت که استقلال کشور فلسطین باید ضمن تفاهم و توافق باشد.
XS
SM
MD
LG