لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۶

ایران و ژاپن بخت‌های نخست قهرمانی فوتبال آسیا


پایگاه خبری فدراسیون بین‌المللی فوتبال در گزارشی پیش از پانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، ایران و ژاپن را با رکورد سه بار قهرمانی بخت‌های نخست قهرمانی اعلام کرده است.

در این گزارش آمده است که با نزدیک‌تر شدن جام ملت‌های آسیا هیجان فوتبال سراسر قاره را در بر گرفته است.

بزرگترین نمایش فوتبال آسیا قرار است در کمتر از سه ماه دیگر در قطر آغاز شود و در هفته‌های اخیر ۱۶ تیم راه یافته به این دوره از رقابت‌ها برای آماده‌سازی هرچه بیشتر خود بازی‌های خوبی را سپری کرده‌اند و قهرمانان پیشین جام در جست‌وجوی بازیابی آن هستند.

در حال حاضر تیم‌های برجسته در میان امیدهای قهرمانی ژاپن و ایران هستند که هر دو چشم به دستیابی رکورد چهارمین قهرمانی هستند. ژاپن در ادامه نمایش خوب خود به پیروزی شگفت‌انگیز یک بر صفر بر آرژانتین دست یافت و ایران تیم‌های بحرین و عراق را از سر راه برداشت تا به مسابقه پایانی رقابت‌های اخیر کشورهای غرب آسیا دست یابد و تنها دو بر یک در برابر کویت بازنده شود.

افشین قطبی: باید مانند آلمان شویم

در همین حال ایران در ماه پیش در پی پیروزی‌هایش بر چین و کره جنوبی، در رقابت‌های قهرمانی کشورهای غرب آسیا نتیجه‌های قابل توجی داشت و با زدن سه گل و بدون گل خورده از سد بحرین گذشت تا در نیمه پایانی دو بر یک بر عراق، تیم مدافع عنوان قهرمانی آسیا پیروز شود.

تیم ملی ایران گرچه در مسابقه پایانی بازنده بود و همچنین در یک بازی دوستانه (در ابوظبی) سه بر صفر از برزیل شکست خورد، اما پیشرفت این تیم به سرمربی‌گری افشین قطبی خیلی سریع مشخص شد.

قطبی که تیمش در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا با تیم‌های عراق، کره شمالی و امارات هماورد است، می‌گوید: «امیدوارم که ما بتوانیم یک تیم خوب را روانه جام آسیایی کنیم. ما باید تیمی بسازیم که کم‌کم در هر مسابقه قوی‌تر شود، مثل آلمان».

نمایش‌های روحیه‌بخش

به طور حتم آلبرتو زاکه‌رونی، مربی پیشین تیم آس میلان در شروع کار با تیم ملی ژاپن نمی‌توانست آرزویی بهتر از آنچه رخ داد، داشته است. تیم ملی آرژانتین حریف نخستین بازی تیم ملی ژاپن به رهبری زاکه‌رونی بود که با همه بزرگان و در پیشاپیش آنان لیونل مسی و کارلوس ته‌وز به میدان آمد و در بیشتر زمان مسابقه بر بازی حکومت داشت.

اما ژاپن هم موقعیت‌هایی به وجود آورد و گل سرنوشت‌ساز پیروزی را توسط شینجی اوکازاکی به ثمر رساند. چهار روز بعد در یک بازی دیگر، باز دروازه ژاپن بسته ماند. تساوی بدون گل با کره جنوبی که امسال در دو مسابقه پیشین ژاپن را برده بود.

زاکه‌رونی پس از این دو نتیجه امیدبخش گفت: «ما بازیکنان بسیاری با کیفیت خوب داریم و آنان این توانایی را دارند که خیلی بهتر شوند. کار من به باور رساندن آنان به توانایی‌هایشان است.»

ژاپن نخستین بار در ۱۹۹۲ در خاک خود قهرمان شد و قهرمانی‌های بعدی این تیم دو بار پیاپی در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ به ترتیب به رهبری فیلیپ تروسیه و زیکو بود.

حالا زاکه‌رونی امیدوار است که سومین مربی خارجی باشد که ژاپن را به افتخار قهرمانی می‌رساند. زاکه‌رونی پس از دو بازی یادشده یک بازی آماده‌سازی دیگر در پیش دارد و سپس در قطر ۲۰۱۱، در گروهی بازی می‌کند که عربستان سعودی، سوریه و اردن حریفانش هستند.

زاکه‌رونی معتقد است که ژاپن باید به آمادگی کامل برسد. او می‌گوید: «ما باید بازیخوانی خود را افزایش دهیم و به این ترتیب در هر بازی واکنش لازم را داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم پیشرفت را در بازی‌های آسیایی ادامه دهیم، زیرا هدف نهایی ما رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل است.»

دیگر مدعیان قهرمانی

تیم دیگری که چهارمین قهرمانی را جست‌وجو می‌کند عربستان سعودی به رهبری خوزه پسیرو است، که در شنبه پیش آماده‌سازی‌اش را با پیروزی چشمگیر چهار بر صفر بر ازبکستان آغاز کرد.

مهناد عصیری دو گل در نیمه نخست زد و تایصیر الجاسم و صالح بشیر هر کدام یک گل در نیمه دوم به ثمر رساندند.

با این حال پسران جزیره همچنان یک تیم بسیار پیش‌بینی نشدنی هستند. آنان سه روز بعد دو بر صفر به بلغارستان باختند و سپس گابن را در مسابقه‌ای دوستانه در حالی شکست دادند که تک گل پیروزی چهار دقیقه پیش از پایان مسابقه توسط علا ریشانی به ثمر رسید.

کره جنوبی با الهام از بازی‌های چشمگیرش در جام جهانی ۲۰۱۰ در پی تکرار آن نمایش‌ها در میدان آسیایی است تا پس از پنج دهه به قهرمانی برسد و افتخارهای قهرمانی سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ را تکرار کرد.

با این حال جنگجویان تائه گوک در سپتامبر گذشته در شکست یک بر صفر از ایران (در سئول) و تساوی اخیر با ژاپن نتوانستند گل بزنند. این مسئله باعث شد تا چو کوانگ-رائه، مربی جدید کره جنوبی در اندیشه ایجاد خودباوری برای گلزنی بازیکنان تیمش باشد.

مربی دیگری که باید برای رسیدن به اندازه مورد انتظار بسیار بیندیشد، وولفگانگ سیدکا، در رهبری تیم عراق است. این تیم مسابقه‌های آماده‌سازی‌اش را با پیروزی دو بر یک بر قطر پشت سرگذاشته که به نوعی بازیابی از شکست دو بر یک از ایران است.

دیگر تیم مدعی قهرمانی این رقابت‌ها، آماده غرب آسیا، کویت، است که در مسابقه پایانی ۱۹۸۰ با پیروزی دو بر یک بر ایران، به تنها قهرمانی خود در قاره دست یافت و در مسابقه پایانی قهرمانی کشورهای غرب آسیا با همین نتیجه از سد ایران گذشت.
XS
SM
MD
LG