لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

آیت‌الله خامنه‌ای: سلطه جهنمی آمریکا با تهدید اتمی تجدید نخواهد شد


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن هشدار دوباره به آمریکا در ارتباط با «تهدید اتمی ایران» گفته است که ملت ایران اجازه نخواهد داد آمریکا با چنین تهدیدهایی «سلطه جهنمی» خود را بر ایران تجدید کند.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با گروهی از پرستاران ایرانی به مناسبت روز پرستار، بار دیگر آن چه ایران از آن به عنوان «تهدید اتمی از سوی ایالات متحده» یاد می‌کند را مورد اشاره قرار داد و افزود که «با این تهدید، پشت صحنه نمایش صلح‌دوستی و بشردوستی، و پایبندی به معاهدات اتمی، و دراز کردن دست دوستی به سوی ملت ایران، کاملاً مشخص شد».

آیت‌الله خامنه‌ای «تهدید اتمی ملت ایران» را «تبدیل ادبیات روباه‌منشانه به ادبیات گرگ‌منشانه» توصیف کرد و افزود که «تهدید تلویحی اتمی، در ملت ایران تأثیری نخواهد داشت و مایه ننگی در تاریخ سیاسی آمریکا و نقطه سیاهی در کارنامه دولت آمریکا خواهد بود».

از زمان اعلام راهبرد جدید هسته‌ای دولت اوباما که در آن ایالات متحده ضمن تعهد به عدم حمله هسته‌ای به کشورهای غیرهسته‌ای، کشورهایی از قبیل ایران و کره شمالی را در صورت پایبند نبودن به عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای مستثنی کرده بود، مقام‌های تهران با نکوهش شدید این راهبرد، آن را «رسواکننده» و از سر «ناشی‌گری و ناپختگی» توصیف کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در بیانیه‌ای از وزارت خارجه ایران خواستند تا به دلیل آن چه «ادبیات جنگ‌طلبانه باراک اوباما» خوانده شده بود، از دولت آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کند.

ایران پس از آن در یادداشتی رسمی خطاب به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان، نسبت به «تهدید آمریکا به حمله اتمی به ایران» شدیداً اعتراض کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه نیز از مجامع جهانی خواسته است که به سادگی از «تهدید اتمی» رئیس جمهور آمریکا نگذرند و افزوده است که این تهدید «تهدید صلح و امنیت جهانی» است و نباید کسی در دنیا به خود جرئت دهد که چنین تهدیدی را حتی بر زبان جاری کند.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین گفته است که هیچ یک از قدرت‌های اتمی به معاهدات بین‌المللی در زمینه سلاح‌های هسته‌ای پایبند نیستند، اما وقتی کشورهای دیگر به دنبال استفاده از فناوری اتمی می‌روند، آنها را متهم به عمل نکردن به معاهدات بین‌المللی می‌کنند، چرا که نمی‌خواهند رقیبی برای آنها وجود داشته باشد.

رهبر ایران با تأکید بر این که جمهوری اسلامی به دنبال «استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی» نیست، هشدار داده است که ملت ایران در مقابل این گونه «گنده‌گویی‌ها و تهدیدها» تسلیم تخواهد شد و تهدیدکنندگان را به زانو در خواهد آورد.

در حالی که از زمستان ۸۷، زمانی که باراک اوباما در آمریکا به قدرت رسید، ایالات متحده همواره بر به کارگیری دیپلماسی برای حل مسئله هسته‌ای ایران تأکید می‌کرد، اقدامات هسته‌ای ایران به‌ویژه پس از افشای تأسیسات جدید غنی‌سازی فردو زمینه‌ساز تغییر روش ایالات متحده شد.

در زمستان سال ۸۸ نیز پس از اعلام تصمیم ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی در داخل کشور، ایالات متحده و هم‌پیمانانش در غرب، که ترکیبی از روش‌های مختلف، از مذاکره تا تحریم، را در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی آزموده‌اند، عزم خود را برای تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران جزم کرده‌اند.

کشورهای غربی امیدوارند که با جلب همراهی چین و روسیه، تحریم‌های تازه علیه ایران را در هفته‌های پیش رو به تصویب برسانند. ایران به دلیل سرپیچی از خواست جهانی در مورد توقف غنی‌سازی اورانیوم، تاکنون موضوع سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل بوده است.
XS
SM
MD
LG