لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

انتقاد کروبی از سیاست‌های دوگانه جمهوری اسلامی در قبال آمریکا




مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز ایران، در پیام تازه ویدئویی‌اش خطاب به مردم ایران سیاست‌های دوگانه حکومت ایران در قبال آمریکا خواند، انتقاد کرد.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، رفتار دوگانه دولتمردان ایرانی در قبال آمریکا را منشأ بی اعتمادی مردم به حکومت دانسته است.

آقای کروبی که به فاصله چهار روز پس از حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان با مردم سخن می‌گفت در این پیام ویدئویی همچنین به چگونگی حضور خود در جمع راهپیمایان روز ۱۳ آبان و برخورد شدید نیروهای پلیس با مردم که منجر به مجروح شدن دو محافظ خود شده بود اشاره کرده و گفته است که پس از این واقعه ناچار به بازگشت از مسیر راهپیمایی شده است.

آن طور که پیشتر محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی به رادیو فردا گفته بود پس از آنکه مهدی کروبی در میدان هفت تیر به راهپیمایان ۱۳ آبان پیوست، نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم گاز اشک‌آور به سمت وی و همراهانش سعی در توقف آنها کردند که این موضوع به زخمی شدن شماری از مردم و از جمله دو محافظ آقای کروبی انجامید.

اکنون مهدی کروبی می‌گوید: «[در روز ۱۳ آبان] برخورد پلیس با مردم خیلی خشن بود، [حتی] محافظینی که با من بودند را کتک زند و دو نفر از آنها را مضروب کرد».

آقای کروبی همچنین برخورد شدید نیروهای امنیتی با مردم و به ویژه اعمال خشونت نسبت زنان در جریان اعتراض‌های روز ۱۳ آبان را تقبیح کرده‌است.

حمله نیروهای امنیتی به مهدی کروبی و همراهانش در مراسم ۱۳ آبان، واکنش صریح شخصیت‌های اصلاح‌طلب را به دنبال داشت و از جمله آیت‌الله منتظری از مراجع تقلید شیعیان، محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین و عبدالله نوری وزیر کشور سابق ایران حمله نیروهای امنیتی به مهدی کروبی در راهپیمایی ۱۳ آبان را محکوم کردند.


انتقاد از سیاست‌های دوگانه جمهوری اسلامی

آقای کروبی در این پیام ویدئویی تغییر مداوم سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال آمریکا را به باد انتقاد گرفته و سؤال برانگیز خوانده است.

این نامزد معترض ارسال پیام تبریک برای رئیس جمهور جدید آمریکا، مکاتبه‌های بدون پاسخ و ادامه مذاکرات، و در عین حال هیاهو و تبلیغات گسترده علیه آمریکا در داخل کشور را از مصداق‌های این رفتار دوگانه شمرده و گفته است که این قبیل رفتارها «اعتماد مردم را از بین می‌برد».

آقای کروبی همچنین به نقل از یکی از نمایندگان مجلس که در سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد وی را همراهی کرده بود، به برگزاری جلسه‌ای در نیویورک با حضور نزدیک به ۵۰ نفر از سیاستمدارارن و دانشگاهی‌ها، روزنامه‌نگاران و نظریه‌پردازان آمریکایی اشاره می‌کند.

وی سپس اضافه کرده است که « به عنوان یک عنصر سیاسی می‌گویم اگر یک دهم چنین جلسه‌ای در زمان کل دولت‌های گذشته در این ۲۰ سال انجام می‌شد قطعاً کفن‌پوشان در قم و تهران و تبریز معرکه راه می‌انداختند».

آقای کروبی این سؤال را طرح کرده است که «چگونه است که این گونه مذاکرات صورت می‌گیرد و اشکالی ندارد و روزنامه‌های زنجیره مثل کیهان هیچ بحثی نمی کنند، اما یک مرتبه این هیاهو و تبلیغات گسترده و شعارها را علیه آمریکا سر می‌دهند».

آقای کروبی یادآور می‌شود که جدا از موافقت یا مخالفت با چنین اقداماتی، «منافع ملت ایران دستخوش حکومت نیست که یک روز در یک جلسه‌ای با ۵۰ شخصیت مهم آمریکایی راجع به روابط دو طرف بحث کنند و یک روز دیگر همه چیز را بر هم بزنند».

این نامزد معترض هشدار داده است که «با این سیاست‌ها وضع مردم دچار مشکل می‌شود» و این رفتارها را نشانه آن دانسته که «حکومت سردرگم است و نمی‌داند چه می‌کند».

پیش از این هم میرحسین موسوی دیگر نامزد معترض به نتایج انتخابات در انتقادی شدیداللحن از نتیجه مذاکرات تهران با قدرت‌های جهانی مقامات دولت جمهوری اسلامی را به «کرنش آشکار و مکرر» در برابر آمریکا متهم کرده بود.

آقای موسوی گفته بود که «جالب آنجاست که به فرزندان انقلابی کشور تهمت ارتباط با غرب و شرق می‌زنند و خود آشکار و مکرر در مقابل آمریکا کرنش می‌کنند».

وی در بیانیه دیگری نیز با انتقاد از رفتار هسته‌ای دولت تصریح کرده بود که «دولتمردان با گشاده‌دستی از حقوق تردیدناپذیر ملت خود عقب نشسته‌اند».
XS
SM
MD
LG