لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

توافق سه‌جانبه تهران؛ «به ایران نمی‌شود اعتماد کرد»


هفته پیش در حالی که آمریکا عزم خود را جزم کرده بود که با کسب حمایت روسیه و چین دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب کند، جمهوری اسلامی با یارگیری جدید توپ را بار دیگر به زمین غرب انداخت.

پرسش اینجاست که آیا ایران می‌تواند با کمک ترکیه و برزیل به مقابله با جهان غرب برخیزد؟ آیا آمریکا به دور جدید مذاکرات سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل خوشبین است؟ و آیا تحریم‌های بیشتری در راه است؟

این موارد را لس‌آنجلس‌تایمز در یک مقاله تحلیلی مورد بررسی قرار داده است.

لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد، تحریم ایران هدف نهایی آمریکا نیست بلکه وسیله‌ای است برای رسیدن به هدف، و آن هدف این است که آمریکا می‌خواهد مطمئن شود ایران به دنبال دستیابی به بمب هسته‌ای نیست. به همین خاطر بود که در اکتبر گذشته، ایالات متحده به همراه سایر همپیانان خود به ایران پیشنهاد مبادله اورانیوم داد تا با حفظ وجهه سیاسی ایران، مشکل هسته‌ای این کشور را با جامعه جهانی حل کند.

دویل مک‌مانوس نویسنده این مقاله با ذکر این موارد یادآور می‌شود که هفته پیش در حالی که اوباما خوشحال از جلب حمایت دو متحد بزرگ ایران، چین و روسیه، می‌رفت تا دور چهارم تحریم‌ها را علیه ایران در شورای امنیت تصویب کند، از تهران خبر رسید که دولت ایران با همیاری ترکیه و برزیل پذیرفته است بخشی از اورانیوم خود را برای مبادله به خاک ترکیه بفرستد.

انتشار این خبر کلاف هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر کرد. اکنون آمریکا به جای چانه‌زنی با چین و روسیه، نه تنها باید با دو کشور جویای نام ترکیه و برزیل، که از اعضای غیر دائم شورای امنیت نیز هستند، سر و کله بزند بلکه باید سایر کشورهای جهان را نیز متقاعد کند که چرا ایران باید تحریم شود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، این اقدام ایران را که در آستانه دور جدید تحریم‌ها صورت گرفته، یک ترفند سیاسی دانسته و گفته است که پیمان سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل امنیت جهانی را به خطر خواهد انداخت.

به نوشته لس‌آنجلس‌تایمز، از نظر آمریکا، تهران با رد پیشنهاد ماه اکتبر واشینگتن و قبول پیشنهاد مشابهی در این پیمان سه‌جانبه جدید تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن وقت‌کشی است.

از نظر نویسنده این مقاله، درسی که جهان غرب طی سی سال کلنجار رفتن با جمهوری اسلامی گرفته این است که به دولتمردان ایران نمی‌شود اعتماد کرد.

آمریکا می‌گوید هدف از تحریم ایران توقف غنی‌سازی اورانیوم در این کشور است اما تهران با پیمان سه‌جانبه اخیر نه تنها به این خواست جامعه جهانی گردن ننهاده بلکه در سایه همکاری‌های دو کشور ترکیه و برزیل در نظر دارد هم به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و هم اورانیوم غنی شده با غلظت بالا را به طور قانونی از این کشورها دریافت کند.

لس‌آنجلس تایمز نتیجه‌گیری می‌کند که موضع‌گیری اخیر ایران در بین اعضای کابینه دولت اوباما نیز دو دستگی ایجاد کرده است. از یکطرف، برخی معتقدند که دولت احمدی‌نژاد می‌کوشد با اینگونه سیاست‌های کج‌دار و مریض زمان بیشتری برای خود بخرد و از سوی دیگر، گروهی می‌گویند اگر ایران با شفافیت عمل کند می‌توان از این پیمان سه‌جانبه برای حل بحران اتمی آن کشور استفاده کرد.
XS
SM
MD
LG