لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

«صادرات غیرقانونی تکنولوژی هسته‌ای از کره شمالی به ایران، سوریه و میانمار»


خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی به نسخه‌ای از گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد دست یافته است که بر اساس آن همکاری‌های پشت پرده موشکی و هسته‌ای بین کره شمالی با ایران، سوریه و میانمار در جریان است.

در این گزارش ۴۷ صفحه‌ای که توسط هفت کارشناس ناظر بر فعالیت‌های کره شمالی تهیه شده، آمده است که پیونگ یانگ از راه‌های مختلف و با کمک شبکه‌ای از واسطه‌ها، قاچاقچیان اسلحه و برخی نهادهای مالی، عملاً تحریم‌های شورای امنیت را دور می‌زند.

این کارشناسان می‌گویند پیونگ یانگ بر روی کالاهای صادراتی خود برچسب‌های نادرستی نصب می‌کند و آنها را با آدرس‌های جعلی به کشورهایی نظیر ایران سوریه و میانمار می‌فرستد.

در این گزارش به طور مشخص به چهار مورد صادرات تسلیحات نظامی از سوی کره شمالی، دو مورد ضبط کالاهای تجملی این کشور از سوی ایتالیا، و ضبط دو کشتی حامل تجهیزات ویدیویی متعلق به کره شمالی اشاره شده است.

این گزارش همچنین تصریح می‌کند هواپیمایی که با ۳۵ تن تجهیزات مرتبط به ساخت موشک‌های زمین به هوا در دسامبر گذشته در تایلند ضبط شد، متعلق به شرکت هواپیمایی امارات است اما پروانه آن در گرجستان صادر شده و بعد به اجاره یک شرکت نیوزیلندی در آمده و آن شرکت هم این هواپیما را به یک شرکت تجاری در هنگ کنگ اجاره داده است.

به عقیده این کارشناسان اینهمه جابجایی یک پیغام مشخص دارد و آن فرار کره شمالی از تحریم‌هاست.

در زمان ضبط این محموله گفته شد که مقصد احتمالی این محموله تهران بوده است و از این رو نکات تازه‌ای در مورد نقض دو سویه تحریم‌های سازمان ملل از سوی دو کشور ایران و کره شمالی مطرح شد چرا که طبق مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد فروش و صدور تسلیحات سبک یا سلاح‌های سنگین توسط کره شمالی و همچنین فروش هر گونه اسلحه توسط ایران ممنوع است.

ایران در آن زمان هر گونه ارتباط با محموله توقیف شده را رد کرد اما پس از چند ماه تایلند بررسی‌های خود در مورد این محموله را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد.

اکنون گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد به این نکته اشاره می‌کند که کره شمالی طی سال‌های گذشته، که مورد تحریم قرار داشته، تکنولوژی و قطعات مربوط به ساخت سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر موشک‌های بالستیک، را از طریق واسطه‌ها به ایران و سوریه صادر کرده است.

گزارش این کارشناسان روز پنجشنبه، از سوی نمایندگان کشورهای بریتانیا، آمریکا، ژاپن، فرانسه، کره جنوبی، چین و روسیه در پشت درهای بسته بررسی شد، اما تا این لحظه گزارشی از این نشست منتشر نشده است.

بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد – همه کشورها موظفند میزان پایبندی خود به تحریم‌های وضع شده از سوی این شورا را به این شورا گزارش دهند، اما سازمان ملل می‌گوید ۵۱ کشور آفریقایی، ۲۸ کشور آسیایی و ۲۵ کشور آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب این قانون را رعایت نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG