لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

«ایران احتمالاً در ۳ تا ۵ سال آینده به قابلیت فنی ساخت بمب اتم می‌رسد»


تأسیسات غنی‌سازی نطنز در مرکز ایران
تأسیسات غنی‌سازی نطنز در مرکز ایران
نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده بر این عقیده‌اند که ایران توانایی ساخت بک بمب اتمی را در یکسال آینده نخواهد داشت اما چنانچه تصمیم به این کار داشته باشد، احتمالاً به لحاظ فنی می‌تواند آن را در ۳ تا ۵ سال آینده محقق کند.

این موضوع را خبرگزاری رویترز به نقل از منابع رسمی در ایالات متحده گزارش کرده است.

این چارچوب زمانی در شرایطی اعلام می‌شود که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در پی ترغیب چین برای حمایت از اتخاذ تحریم‌های سخت‌تر علیه جمهوری اسلامی است.

چین که روابط تجاری گسترده‌ای با ایران دارد، تاکنون حاضر به حمایت از دور جدیدی از تحریم‌ها نشده و بارها اعلام کرده است که دیپلماسی را مناسب‌ترین راه حل برای مسئله هسته‌ای ایران می‌داند.

پیش از این در دی ماه ۸۸، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که ایران کار تحقیقات برای رسیدن به بمب اتم را شدت بخشیده است، اما هنوز به صورت تمام و کمال به سوی ساخت بمب نرفته است.

اکنون رویترز در گزارش جدید خود یادآور شده است که نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده در تلاش برای اتمام گزارش طبقه‌بندی شده خود در مورد ارزیابی روند برنامه هسته‌ای تهران هستند.

جین هارمن، مسئول بخش اطلاعاتی کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان در این زمینه به رویترز گفته است که گزارش جدید نهادهای اطلاعاتی آمریکا، کامل شده است اما هنوز مشخص نیست که پس از ارائه به رئیس جمهور آمریکا، انتشار عمومی خواهد یافت یا خیر.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقام‌های آمریکایی که حاضر به افشای نام خود نشده‌اند، نوشته است که تماس‌های نهایی برای جمع‌بندی گزارش جدید نهادهای اطلاعاتی در مورد ایران، ممکن است هفته یا ماه‌ها به طول بکشد.

این منابع آگاه همچنین در این مورد ابراز تردید کرده‌اند که باراک اوباما، در اقدامی مشابه با آنچه جرج بوش در سال ۲۰۰۷ انجام داد نسخه طبقه‌بندی نشده‌ای از این گزارش را برای آگاهی عموم انتشار دهد.

در نسخه طبقه‌بندی نشده گزارش ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، با «اطمینان بالا» تأکید شده بود که تهران در پاییز سال ۲۰۰۳، برنامه نظامی هسته‌ای خود را متوقف کرده است اما با درجه «اطمینان متوسط» مطرح شده بود که ایران احتمالاً توانایی فنی تولید اورانیوم با غنای بالا برای تولید سلاح اتمی را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ کسب می‌کند.

در گزارش جدید سازمان‌های نیز آن طور که رویترز می‌نویسد، زمان احتمالی دستیابی ایران به میزان اورانیوم با غنای بالا که برای ساخت یک بمب اتمی مورد نیاز است، در «چند سال آینده» منتهی به سال ۲۰۱۵ ذکر شده آمده است این برهه زمانی به سال ۲۰۱۵ نزدیک‌تر است.

رویترز متذکر شده است که مقام‌های رسمی آمریکا زمان‌بندی‌های این چنینی را چندان قابل اتکا نمی‌دانند.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که در ماه‌های گذشته پس از آنکه ایران اعلام کرد که برای تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی خود رآساً به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اقدام می‌کند، تنش بر سر برنامه هسته‌ای تهران وارد فاز جدیدی شد.

کشورهای غربی به اصرار خواهان اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هستند اما چین هنوز از اعمال تحریم‌های جدید حمایت نکرده و روسیه نیز می‌گوید که چنین تحریم‌هایی تنها باید با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی باشد و نباید شهروندان عادی را هدف قرار دهد.
XS
SM
MD
LG