لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

«ایران تا ۲۰۱۳ نمی‌تواند اورانیوم بسیار غنی‌شده تولید کند»


تاسیسات غنی‌سازی نطنز
تاسیسات غنی‌سازی نطنز
اداره اطلاعات وزارت خارجه ایالات متحده در گزارشی اعلام کرد ایران به لحاظ فنی نمی‌تواند پیش از سال ۲۰۱۳ اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا برای تولید جنگ‌افزار تولید کند.

این ارزیابی که از سوی اداره اطلاعات و تحقیقات وزارت خارجه ایالات متحده تهیه شده است از سوی دنیس بلر، «مدیر اطلاعات ملی» آمریکا، برای کنگره قرائت شد.

در این گزارش آمده است با وجود پیشرفت چشمگیر ایران در غنی‌سازی اورانیوم، اداره اطلاعات و تحقیقات وزارت خارجه آمریکا، «همچنان بعید می‌داند که ایران تا پیش از سال ۲۰۱۳ توانایی فنی تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده داشته باشد».

در گزارش مشابهی که پیشتر برای کنگره آمریکا قرائت شده بود، دنیس بلر گفته بود در مورد ایران کوتاه‌ترین زمان ممکن برای برخورداری از اورانیوم بسیار غنی‌شده جهت ساخت یک بمب سال ۲۰۱۰ و حداکثر زمان لازم تا سال ۲۰۱۵ خواهد بود.

در همین گزارش آمده بود که اما چنین چیزی احتمالا تا پیش از سال ۲۰۱۳ به دلیل وجود مشکلات در بخش فنی و برنامه‌ریزی متحقق نمی‌شود.

دنیس بلر به کنگره آمریکا گفت در گزارش اخیر که به‌روز شده است، مبنای ارزیابی بیشتر توانایی فنی تولید اورانیوم بیسیار غنی‌شده است تا تصمیم سیاسی ایران برای تولید آن.

در این گزارش قید شده است که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، «هیچ شاهدی ندارد که نشان دهد ایران تصمیم گرفته باشد اورانیوم بسیار غنی‌شده تولید کند، و اداره اطلاعات و تحقیقات وزارت خارجه بعید می‌داند دست‌کم تا هنگامی که دقت و فشار جهانی بر روی ایران ادامه دارد، چنین تصمیمی گرفته شود.»

این گزارش می‌افزاید: «اداره اطلاعات و تحقیقات وزارت خارجه با ارزیابی جامعه اطلاعاتی هم‌نظر است که احتمال دارد ایران برای تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده از تاسیسات نظامی مخفی به جای سایت‌های اعلام شده هسته‌ای استفاده کند که تغذیه چنین تاسیسات مخفی‌ای سال‌ها وقت نیاز دارد.»

تاکنون سه قطعنامه تحریمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسیده است. در این قطعنامه‌ها از ایران خواسته شده است ضمن اجرای پروتکل الحاقی، تهران به غنی‌سازی اورانیوم پایان بخشد.

ایران غنی‌سازی اورانیوم را بخشی از حقوق مندرج در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ان پی تی، می‌داند و قطعنامه‌های شورای امنیت را دارای انگیزه‌های سیاسی تلقی می‌کند.

با این حال پس از آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عنوان بازوی نظارتی سازمان ملل در امور منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، اعلام کرد نمی‌تواند در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه برسد، پرونده ایران را به شورای امنیت این سازمان فرستاد.
XS
SM
MD
LG