لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

«در اوج هجمه اقتدارگرایان، جمهوری‌خواهی خاتمی پراهمیت است»


 محمد خاتمی
محمد خاتمی
محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه در دیدار با تعدادی از دانشجویان اعلام کرد، فرهنگ دموکراسی و با هم‌کار کردن در کشور ما جا نیفتاده است.

محمد خاتمی همچنین تاکید کرد، مطمئن است مردم ايران از جمهوری‌خواهی، آزادی خواهی واستقلال طلبی دست بر نمی‌دارند.

رئیس جمهوری پیشین ایران، در این سخنان تاکید کرد، اگر متفكران و اصلاح‌طلبان واقعی كه به دین و آزادی و پیشرفت پایبندند، به جای نشستن در مسند قدرت، به تقویت فرهنگ مردم، می‌پرداختند، امروز وضع بهتری داشتیم.

محمدعلی توفیقی، تحلیلگر سیاسی مقیم پاریس و عضو سابق سازمان مجاهدین انقلاب در پاسخ به این پرسش که چه نکته تازه‌ای در این سخنان آقای خاتمی به چشم می‌خورد، می‌گوید:

محمد علی توفیقی: نکته جدیدی که در صحبت های آقای خاتمی می‌بینم، بحث یک نوع خود انتقادی است. ایشان شاید برای اولین بار است که به این نکته اشاره می‌کنند که اگر در طول سال گذشته به جای تکیه کردن بر مسند قدرت و حضور در سیستم اجرایی به تقویت فرهنگ مردمسالاری می‌پرداختیم، شاید وضعیت بهتری از شرایط امروز داشتیم که به نوعی انتقاد وضع موجود است و رد وضع موجود به حساب می‌آید.

ـرادیو فردا: آقای خاتمی در صحبت‌هایشان تاکید کردند که مردم ایران از جمهوریخواهی دست بر نمی‌دارند. شما از این صحبت چه برداشتی دارید؟

آقای خاتمی در طول سالیان گذشته هم یک خواسته تاریخی مردم ایران را همواره به عنوان جمهوریخواهی و تلاش برای تحقق این حکومت دموکراتیک معرفی می‌کردند. از دید آقای خاتمی و سایر رهبران جنبش سبز که قاعده بازی سیاسی خودشان را درون نظام و در چارچوب قانون اساسی تعریف کرده‌اند، یکی از ریشه‌های اصلی انحراف از اهداف انقلاب و وضعیت نامطلوب فعلی را، حاصل کمرنگ شدن بُعد جمهوریت نظام موجود و بی‌اثر شدن و حتی فرمایشی شدن رای مردم می‌بینند.



به همین دلیل آنها و از جمله آقای خاتمی نگرانی خودشان را از بازتولید استبداد و محرومیت هرچه بیشتر مردم و جامعه ایران از نعمت برخورداری از یک حکومت دموکراتیک را به صورت اظهار نگرانی‌شان نسبت به از بین رفتن بعد جمهوریت نظام و همینطور تاکید بر خواسته و اراده مردم، برای تحقق یک حکومت دموکراتیک بیان می‌کنند.

در اوج هجمه سنگینی که امروز اقتدارگرایان علیه رهبران جنبش برای مرعوب و منفعل کردن آنها و حتی پشیمان و تواب نشان دادن شان دارند انجام می‌دهند، سخن گفتن از آزادی و تاکید بر جمهوریت نظام به نظر من موضوع پراهمیتی محسوب می‌شود.

آقای خاتمی در طول ماه‌های گذشته گاهی سخنرانی‌هایی داشته و صحبت‌هایی در دیدار با بعضی از خانواده‌های زندانی داشته که خیلی مشخص‌تر منظورش را بیان کرده بود. این بار به نظر می‌رسد که درباره ارزش‌ها و معیارها صحبت شده نه اینکه موارد مشخصی مطرح شده باشد.

برای تحلیل صحبت‌های آقای خاتمی نمی شود فقط به یک سخنرانی ایشان استناد کرد. باید ما دیدگاه‌های ایشان را در آن منظومه فکری که به آن اعتقاد دارند و سالیان سال است که برای آن کار می‌کنند، آن را تحلیل کنیم.

من معتقدم که آقای خاتمی در همان منظومه فکری خودشان که اصلاح نظام موجود و حرکت به سمت دموکراتیزاسیون جامعه ایران است، صحبت‌های این بارشان را هم بیان کردند.
XS
SM
MD
LG