لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

صفایی فراهانی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد


محسن صفایی فراهانی
محسن صفایی فراهانی
دادگاهی در ایران روز یکشنبه، محسن صفایی فراهانی، عضو شواری مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و نماینده مجلس ششم را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری های ایران، این حکم پس از ۳۷ روز از آخرین جلسه دادگاه محسن فراهانی شنبه شب به خانواده وی ابلاغ شده است.

محسن صفایی فراهانی که پیشتر رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود، ۶۱ سال دارد، و یکی از دهها نفری است که به طور دسته جمعی در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شد.

در چند جلسات محاکمات «کودتای مخملی» که در صدای و سیمای جمهوری اسلامی نیز به نمایش گذاشته شد، فعالان سیاسی عمدتا طرفدار میرحسین موسوی و شماری از روزنامه‌نگاران، پس از تحمل هفته‌ها سلول انفرادی به دادگاه آورده شدند.

پیش از این محاکمات، آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات، نسبت به هرگونه «اردوکشی خیابانی» معترضان هشدار داد و معترضان به نتایج انتخابات را به راه انداختن انقلاب‌های رنگی متهم کرد.

اتهام رهبر جمهوری اسلامی به معترضان، پس از آن در کیفرخواست محاکمات «کودتای مخملی» منعکس یافت.

رهبر جمهوری اسلامی، همچنین در یکی دیگر از نماز جمعه‌های پس از انتخابات، با حمایت از پخش تلویزیونی اعترافات متهمان، اعتراف بازداشت‌شدگان علیه خود را «مسموع» دانست و به مخالفان این روش نسبت «مهمل‌گویی» داد.

افزون بر محسن صفایی فراهانی، بیش از ده نفر از دیگر اعضای جبهه مشارکت در زندان به سر می‌برند؛ محسن میردامادی، عبدالله رمضان‌زاده، آذر منصوری، مصطفی تاج‌زاده، محسن امین‌زاده، شهاب‌الدین طباطبایی، داوود سلیمانی، حسین نورانی‌نژاد، مهدی محمودیان و سعید نورمحمدی از جمله اعضای جبهه مشارکت هستند که زندانی شده‌اند.

پیش از این شهاب الدین طباطبایی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به پنج سال حبس تعزيری محکوم شد؛ شهاب الدین طباطبایی، خواهرزاده محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین، ایران است.

عبدالله رمضان‌زاده، قائم مقام حزب مشارکت و سخنگوی دولت محمد خاتمی، نیز به تازگی به جرم «اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.
XS
SM
MD
LG