لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

ايران واردات محصولات لبنی از چين را ممنوع کرد


به گفته معاون وزارت بهداشت ايران پس از بررسی های اين وزارتخانه، تصميم نهايی درباره جمع آوری محصولات چینی موجود در بازار گرفته خواهد شد. (عکس: AFP)
به گفته معاون وزارت بهداشت ايران پس از بررسی های اين وزارتخانه، تصميم نهايی درباره جمع آوری محصولات چینی موجود در بازار گرفته خواهد شد. (عکس: AFP)

در پی آلودگی فرآورده های شير در چين، جمهوری اسلامی ايران نيز روز چهارشنبه اعلام کرد که واردات اين محصولات از چين را ممنوع کرده است.


رسول ديناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی، «ايرنا»، با اعلام اين خبر گفت: «نتايج بررسی های کارشناسان اين وزارتخانه در خصوص فرآورده های شيری وارداتی از کشور چين هفته آينده اعلام می شود.»


معاون وزارت بهداشت با وجود آنکه اعلام کرد ايران از چين شير خشک وارد نمی کند ولی به شهروندان ايرانی نسبت مصرف فرآورده های چينی قاچاق هشدار داد و گفت: «نگرانی ما در خصوص آن دسته از فرآورده های شيری است که به صورت قاچاق به کشور وارد شده که گاهی از برندهای معتبر نيز استفاده مي شود و فقط مختص کشور چين نيست.»


آقای ديناروند افزود: «اين کالاها معمولا به صورت تقلبی ساخته شده و سازمان جهانی بهداشت نيز در خصوص استفاده از آنها هشدار داده است.»


  • «واردات فرآورده های شيری از جمله شکلات، بيسکويت و قهوه فوری و هر فرآورده های که در آن از پودر شير استفاده شده و به چين تعلق داشته باشد تا نهايی شدن بررسی های اين وزارتخانه ممنوع است.»
معاون وزارت بهداشت ایران

تا کنون هزاران کودک چينی کودک به دليل مصرف شير خشک های آلوده به ملامين دچار بيماری شده اند. ملامين ماده ای صنعتی است که استفاده از آن در فرآورده های غذايی ممنوع است. خوردن غذاهای آلوده به ملامين می تواند به ايجاد سنگ کليه يا به نارسايی کليه بينجامد.


بر پايه گزارش های منتشر شده، افزون بر آلودگی توليدات شير خشک ، در محصولات شير مايع چند کارخانه لبنيات سازی بزرگ چین نيز آلودگی مشاهده است.


معاون وزارت بهداشت اعلام کرد که «واردات فرآورده های شيری از جمله شکلات، بيسکويت و قهوه فوری و هر فرآورده های که در آن از پودر شير استفاده شده و به چين تعلق داشته باشد تا نهايی شدن بررسی های اين وزارتخانه ممنوع است.»

آقای ديناروند همچنين گفت: «بررسی های اين وزارتخانه تنها مختص به محصولات چينی نبوده و فرآورده های شيری کشورهای آسيايی ديگر نيز که ممکن است از مواد چينی استفاده کرده باشند، مورد بازرسی قرار می گيرد.»


به گفته معاون وزارت بهداشت ايران، «پس از بررسی های اين وزارتخانه تصميم نهايی درباره جمع آوری محصولات چینی موجود در بازار گرفته خواهد شد.»


تا کنون چندين کشور و از جمله ۲۷ کشور اتحاديه اروپا، واردات فرآورده های لبنی از شير را ممنوع کرده اند.


شرکت بريتانيايی «تسکو» نيز که در سراسر جهان دارای فروشگاه های زنجيره ای است روز چهارشنبه اعلام کرد: برخی از شکلات های چينی خود را جمع آوری خواهد کرد.


تا کنون چهار کودک چينی به علت استفاده از فرآورده های شيری آلوده به ملامين جان خود را از دست داده اند و ۵۳ هزار کودک ديگر به بيماری مبتلا شده اند.


گفته می شود برخی از توليدکنندگان برای کاهش هزينه و سرپوش گذاشتن به کمی پروتئين در محصول خود، ملامين به فرآورده خود می افزايند.


اين برای دومين بار است که در طول چهار سال گذشته کودکان چينی، به دليل تغذيه فرآورده های آلوده جان خود را از دست می دهند.


در سال ۲۰۰۴ نزديک به ۲۰۰ کودک چينی به دليل خوردن شير خشک آلوده بستری شدند که ۱۳ تن از آنها جان باختند.


با بالا گرفتن بحران شیر، هو جين تائو، رييس جمهوری چين، هفنته گذشته مقام های محلی اين کشور را به باد انتقاد گرفت و این واقعه را نشانه «بی مسئوليتی» آنها دانست.


دولت چين وعده داده داده است که با متخلفان به شدت برخورد خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG