لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

بیش از ۴۰ مأمور پلیس یمن در یک بمب‌گذاری انتحاری کشته شدند


یک بمب‌گذار انتحاری با انفجار کمربند انتحاری خود در محوطه داخلی آموزشگاه پلیس در شهر جنوبی مکلا در یمن، بیش از چهل مأمور پلیس را گشت. گزارش شده این کمربند انفجاری در داخل یک ماشین تکثیر به داخل آموزشگاه منتقل شده است.

مقامات امنیتی و پزشکی تأیید کرده‌اند که در این حمله انتحاری که روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت روی داد، ۴۷ مأمور پلیس از جمله ۴۱ نیروی تازه‌کار کشته و بیش از ۵۰ تن هم زخمی شده‌اند.

مسئولیت این حمله را گروه حکومت اسلامی برعهده گرفته است.

به گزارش رویترز، حمله انتحاری روز یکشنبه دومین حمله در چهار روز گذشته در شهر مکلا محسوب می‌شود که کانون فعالیت‌های گروه القاعده در شبه جزیره یمن بود. این نیروها ماه گذشته پس از عملیات نیروهای دولتی یمن با حمایت ائتلاف به رهبری عربستان این شهر را ترک کردند.

در پیامی که بر روی وبسایت «اعماق» وابسته به گروه حکومت اسلامی (داعش) منتشر شده، عامل این حمله را فردی «شهادت طلب» توصیف شده است.

پیش از فرار نیروهای ستیزه‌جوی القاعده از شهر مکلا در ماه گذشته،‌ افراد این گروه بیش از یک سال از هرج و مرج ناشی از نبرد حوثی‌ها و هواداران عبد ربه منصور هادی، ‌رئیس‌جمهور یمن، استفاده کرده و کنترل این منطقه و بسیاری از بخش‌های جنوبی این کشور را در اختیار داشتند.

تهدید روز افزون گروه حکومت اسلامی، باعث شد تا حوثی‌ها که از سوی ایران حمایت می‌شوند و نیروهای دولت یمن که عربستان حامی آنهاست،‌ مذاکرات صلح را در کویت آغاز کنند و این مذاکرات همچنان در جریان است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در این مذاکرات که با میزبانی سازمان ملل انجام می شود، بر اساس توافق بین دو طرف،‌ پنج روز پیش توافق شد که طرفین دست از پیکار بردارند و این آتش بس با وجود چند نبرد کوچک همچنان پایدار باقی مانده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کشورهای عرب دیگر در ماه مارس سال ۲۰۱۵ (بیش از یک سال پیش)‌ با حمایت از عبدربه منصور هادی که به خاطر پیکارهای حوثی های یمن به تبعید گریخته بود کمک کردند و او را به عدن بازگرداندند.

القاعده در شبه جزیره عرب و همچنین گروه حکومت اسلامی،‌ ائتلاف به رهبری عربستان را بازیچه غرب می‌دانند و شیعیان حوثی را مرتدانی می‌خوانند که سزاوار مرگ هستند.

برپایه این گزارش، ارتش آمریکا هفته گذشته گروه کوچکی را به یمن اعزام کرد تا در جنگ علیه گروه القاعده در شبه جزیره عرب به دولت یمن کمک کنند. در باره تعداد نیروهای اعزامی آمریکا به یمن و نقش آنان در مبارزه با گروه‌های تندروی اسلامی تا کنون گزارشی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG