لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

«تهران می‌گوید یک مرکز غنی‌سازی دیگر هم دارد»


بخشی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
بخشی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه، به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرده، گزارش داد که ایران به تازگی وجود دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.

این خبرگزاری به نقل از منابع خود می‌افزاید تهران در نامه‌ای به محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این موضوع را به آژانس اطلاع داده است.

آسوشیتدپرس در گزارش خود آورده است که دو منبع دیپلمات این خبرگزاری که یکی در وین و دیگری در یکی از پایتخت‌های اروپایی است، به دلیل محرمانه بودن این خبر خواسته‌اند که نام‌شان افشا نشود.

در همین حال روزنامه بریتانیایی گاردین به گمانه‌زنی «تحلیل‌گرانی» اشاره کرده است که می‌گویند ایران «به این دلیل پرده از دومین تاسیسات خود برداشته است که می‌داند آمریکا فعالیت‌های آن را زیر نظر داشته است».

گاردین همچنین از قول این تحلیل‌گران می‌گوید که «فعالیت‌های این تاسیسات در شرف افشا شدن بوده است».

ایران هم‌اکنون در تاسیسات نطنز زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اورانیوم را غنی می‌کند.

کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه هسته‌ای خود به دنبال اهداف نظامی است.

تهران این اتهامات را رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و تنها برای تولید برق می‌داند.

‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از آن که اعلام کرد نمی‌تواند در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به قطعیت برسد، پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داد.

این شورا تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رسانده است و از ایران خواسته است غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد.

سازمان مجادین خلق این هفته مدعی شده است که ایران هم‌اکنون در حال تحقیق و ساخت جنگ‌افزارهای اتمی است؛ این سازمان می‌گوید تهران در دو محل نزدیک به تهران به تحقیق و ساخت بمب اتم مشغول است.
روز پنج‌شنبه کشورهای گروه هشت به ایران تا پایان سال جاری میلادی مهلت دادند که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد یا با دور تازه‌ای از تحریم‌ها مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه آینده، نهم مهرماه، پنج عضور دائم شورای امنیت به علاوه آلمان با دیپلمات‌های ایرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت. این گروه در تلاش است ایران را از غنی‌سازی اورانیوم منصرف کند.

در همین حال سازمان مجادین خلق هفته گذشته مدعی شد که ایران هم‌اکنون در حال تحقیق و ساخت جنگ‌افزارهای اتمی است؛ سازمان مجاهدین خلق می‌گوید ایران در دو محل نزدیک به تهران به تحقیق و ساخت بمب اتم مشغول است.

سازمان مجاهدین خلق در حالی از وجود دو مرکز سری در اطراف تهران خبر می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این آژانس هیچ مدرک مسلمی در اختیار ندارد که نشان دهد ایران به دنبال ساخت جنگ‌افزار اتمی است.
XS
SM
MD
LG