لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

در آستانه اجلاس اوپک اعلام شد: اجماع بر سر حفظ سقف تولید


در آستانه برگزاری یکصد و شصت و هفتمین اجلاس اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از اعضای ارشد این سازمان از اجماع میان اعضا بر سر حفظ سقف تولید در این اجلاس خبر داد.

به گزارش رویترز، این عضو ارشد اوپک که نماینده یکی از کشورهای عرب تولیدکننده نفت در حاشیه جنوبی خلیج فارس است گفته است: «هیچ کس نمی‌خواهد این قایق را تکان دهد. انتظار می‌رود که اجلاس این هفته اوپک مانند یک قایق‌رانی راحت و آرام باشد.»

رویترز در گزارشی که روز چهارشنبه، ۱۳ خردادماه، منتشر شد می‌نویسد که اعضای اوپک توافق دارند که سقف تولید کنونی را برای ماه‌های آینده حفظ کنند.

این گزارش می‌نویسد که در حالی که تقاضای جهانی برای نفت مقداری بهبود یافته و قیمت‌های جهانی این کالا نیز نسبت به ژانویه با ۲۰ دلار افزایش به حدود ۶۵ دلار رسیده است، میل اعضای اوپک به اعمال محدودیت به سقف تولید کاهش یافته است.

قیمت‌های جهانی نفت در نیمه اول سال گذشته میلادی بالای ۱۰۵ دلار بود، اما در نیمه دوم شروع به کاهش کرد.

در همین حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از عبدالله البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، تاکید کرده است که «شاهد بروز نشانه‌هایی مثبت در بازار نفت بوده‌ است».

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، نیز روز سه‌‌شنبه و پیش از آغاز به کار اجلاس ۱۶۷‌ام اوپک در وین، پایتخت اتریش، اعلام کرده بود که «استراتژی اوپک برای کاهش ندادن تولید نفت برای محافظت از سهم بازار، در حال جواب دادن است».

وزیر نفت عربستان در بدو ورود به وین برای حضور در نشست روز چهارشنبه اوپک در پاسخ به خبرنگارانی که درباره تاثیرات راهبرد حفظ سطح تولید اوپک از او می‌پرسیدند، این برنامه را «موثر» توصیف کرده و گفت: «تقاضا در حال افزایش و عرضه در حال کاهش است. این واقعیت موجود است. بازار در مسیر تثبیت قرار دارد و من از این موضوع خوشحال هستم.»

عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق، نیز در اظهار نظری مشابه از بروز نشانه‌های بهبود در بازار نفت سخن گفت.

با این حال بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر ایران با اشاره به اضافه عرضه در بازارهای جهانی گفت: «مازاد عرضه نفت به قیمت‌ها فشار می‌آورد.»

بیژن زنگنه در عین حال جمع‌بندی اعضا برای تعیین دبیرکل جدید اوپک را «بعید» دانسته است.

پیش از این، مهدی عسلی، مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، در گفت‌وگو با شانا، شبکه اطلاع‌رسانی وابسته به وزارت نفت ایران، از مازاد دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در بازار خبر داده و گفته بود: «کاهش تولید کشورهایی که به دلیل غیبت نسبی ایران و بعضی از اعضای اوپک، در این مدت افزایش تولید داشته‌اند، در نشست این هفته اوپک بحث و بررسی می‌شود.»

سقف تولید اوپک هم اکنون ۳۰ میلیون بشکه در روز است، اما بر اساس آمار ماهانه اوپک، کشورهای عضو در ماه آوریل ۳۰ میلیون و ۸۴۳ هزار بشکه در روز تولید نفت داشته‌اند.

این در حالی است که بنا به ارزیابی خود اوپک نیاز به نفت این سازمان در سال جاری روزانه ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

به عبارتی، کشورهای عضو این سازمان هر روز بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از تقاضای جهانی تولید نفت می‌کنند.

وزیران نفت عضو اوپک روز جمعه برای تصمیم‌گیری درباره میزان تولید نفت اعضای این سازمان در شش ماه آینده در وین اتریش گردهم می‌آیند تا در یکصد و شصت و هفتمین اجلاس این سازمان در این مورد تصمیم‌گیری کنند، همزمان ششمین سمینار این سازمان نیز برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG