لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۶

هشدار عراقچی؛ خطر استفاده داعش از سیستم مالی ایران


عباس عراقچی، معاون امور بین‌الملل وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه نسبت به احتمال خطر استفاده داعش از سیستم مالی ایران، هشدار داد و بر لزوم مبارزه با داعش در حوزه مالی و بانکی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، عباس عراقچی که در مراسم رونمایی از کتاب «تروریسم و فضای مجازی در خاورمیانه» در شهر کرج سخن می‌گفت، هشدار داد که اگر ایران مراقبت نکند، چه بسا داعش از سیستم‌های مالی ایران برای تامین نیازهای مالی خود استفاده کند.

به گفته عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته ای، «داعش برای تحقق این مهم [استفاده از سیستم‌های مالی ایران] از حساب های مخدوش استفاده می‌کند.»

معاون وزیر خارجه، در ادامه به مجاورت ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: «ممکن است گروه‌های موادمخدر در سیستم‌های مالی ما اقدام به پولشویی کنند.»

عباس عراقچی گفت: «داعش برای تامین مالی خودش از سیستم‌های مالی بین‌الملل استفاده می‌کند و ابزارهای اف.ای.تی.اف برای مقابله با تامین مالی تروریست‌ها شکل گرفته است.»

چندی پیش همکاری دولت حسن روحانی و تیم اقتصادی و بانکی دولت یازدهم با اف.ای.تی.اف برای خروج نام ایران از فهرست سیاه این گروه و هموارکردن همکاری‌های بانکی بین‌المللی با شبکه بانکی ایران به جنجال کشید و نیروهای سیاسی در ایران را به دو گروه موافق و مخالف قرار داد.

اف.ای.تی.اف، «گروه ویژه اقدام مالی»، سازمانی بین‌‌دولتی‌ است که هدفش، مبارزه با پول‌شویی و حمایت مالی از تروریسم درسطح جهان است.

ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی در فهرست سیاه این گروه قرار گرفت، که نقل‌وانتقالات مالی بین‌المللی را برای تهران بسیار مشکل می‌کند.

اصولگرایان مخالف و منتقد دولت ایران، به شدت به این همکاری‌ها حمله کرده‌اند. حتی گروهی از این اصولگرایان همکاری ایران با این گروه را با قرارداد ترکمنجای مقایسه کرده و آن را ترکمانچای دوم توصیف کردند.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، چندی پیش در پاسخ به منتقدان گفته بود: دولت با هدف ممانعت از پول شویی در ایران، اقداماتی را آغاز کرده است اما به یکباره عده‌ای به گفته او، «اف.اِی.تی.اِف» را موضوعی ناپاک جلوه می دهند.

حسن روحانی همچنین بر لزوم اثبات عدم حمایت ایران از پول‌شویی و تروریسم تاکید کره بود.

به نظر می رسد اظهارات معاون امور بین‌الملل وزارت امور خارجه در راستای همان کشمکش بر سر همکاری ایران و اقدامات دولت و بانک مرکزی برای شفافیت مالی و بانکی بوده‌است.

به گفته عباس عراقچی، «همانطور که در صحنه میدانی باید با داعش و گروه‌های تکفیری مبارزه کنیم، در حوزه بانکی، مالی و همچنین فضای مجازی نیز نیازمند مبارزه با داعش هستیم.»

معاون محمدجواد ظریف، در پایان تاکید کرد که «فراموش نکنیم نوک حمله دنیا برای مبارزه با تروریسم رو به گروه‌های تروریستی داعش، القاعده و طالبان است و دنیا بر این مسئله تمرکز کرده است که داعش و گروه‌های تکفیری از سیستم‌های مالی بین‌المللی استفاده نکنند.»

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران پیشتر و در پاسخ به انتقادها، تاکید کرده بود که «بدون همکاری با گروه ویژه اقدام مالی، با وجود رفع تحریم‌های اتمی، همچنان امکان تبادلات بانکی بین‌المللی وجود نداشت.»

XS
SM
MD
LG