لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

موج تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی به مدیران رسانه‌های آن رسید


برکناری مدیران رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی از سوی علی‌محمد نوریان (چپ) صورت گرفته که از سوی ولایتی سرپرست دانشگاه شده است.
برکناری مدیران رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی از سوی علی‌محمد نوریان (چپ) صورت گرفته که از سوی ولایتی سرپرست دانشگاه شده است.

علی محمد نوریان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، روز پنج‌شنبه ۱۱ خرداد در احکامی مدیران رسانه‌های وابسته به دانشگاه آزاد شامل خبرگزاری آنا، باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) و روزنامه فرهیختگان را تغییر داد.

رسانه‌های ایران، تغییر یکباره و هماهنگ مدیران رسانه‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی را تداوم تغییر و تحولاتی دانسته‌اند که از زمان برکناری حمید میرزاده، رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی، در این دانشگاه به جریان افتاده است.

علی اکبر ولایتی، رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، در روزهای نخست اردیبهشت امسال حمید میرزاده را از کار برکنار و علی محمد نوریان را به عنوان سرپرست این دانشگاه معرفی کرد.

برکناری آقای میرزاده با واکنش‌هایی همراه شد از جمله حسن خمینی، نوه آیت‌الله روح‌الله خمینی و از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با نوشتن نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران از او خواست تا به موضوع برکناری رئیس دانشگاه آزاد و تغییرات این دانشگاه ورود کند.

حمید میرزاده مدعی شده است که برکناری او بدون رعایت تشریفات قانونی و رای‌گیری در جلسه هیات امنا با حضور تمامی اعضا صورت گرفته‌است.

در مقابل علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، که با حکم آیت‌الله خامنه ای ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی را عهده‌دار شده است، حمید میرزاده را به فساد اقتصادی متهم کرده و گفته است موضوع دخالت فرزند آقای میرزاده در امور اقتصادی برخی واحدهای دانشگاهی این دانشگاه و انعقاد قراردادهای مالی کلان، حتی در زمان حیات اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین هیات امنای این دانشگاه مطرح شده بود و آقای هاشمی خواستار رسیدگی به این موارد شده بود.

در واکنش به‌ این اظهارات آقای ولایتی، حمید میرزاده بیانیه‌ای منتشر کرد و از او خواست تا اسناد مورد ادعایش را منتشر کند.

رئیس برکنارشده دانشگاه آزاد اسلامی، در بیانیه خود تاکید کرده است که فرزندانش هیچ دخالتی در امور دانشگاه و قراردادهای کلان نداشته‌اند و ادعای مجبور کردن روسای برخی واحدهای دانشگاه آزاد به انقاد قرارداد و همکاری با برخی شرکت‌های خاص را رد کرد.

در روزهای گذشته برکناری یاسر هاشمی، فرزند کوچک اکبر هاشمی رفسنحانی از سمت ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد نیز از جمله تحولاتی بود که در رسانه‌های ایران خبرساز و پرحاشیه شد.

یاسر هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود علاقه داشته که همچنان به فعالیت خود در دانشگاه آزاد ادامه دهد، چراکه این دانشگاه را میراث پدرش می‌داند اما به گفته او «امکان ادامه همکاری» برایش فراهم نشده است.

وی ابراز خوشحالی کرده بود که «حداقل در این مورد [برکناری یا استعفایش] اقدام قانونی انجام شده است».

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی در تکمیل توضیحات یاسر هاشمی در گفت‌وگویی تاکید کرده بود که یاسر هاشمی همزمان با ورود علی اکبر ولایتی به دانشگاه آزاد، از سمت خود به عنوان رئیس دفتر هیات امنای این دانشگاه استعفا داده بود.

با این حساب، تغییر مدیران رسانه‌های وابسته به دانشگاه آزاد را که روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد باید حلقه دیگری از این تغییرات به حساب آورد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، علی محمد نوریان، رضا واعظی را به عنوان سرپرست باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، ایسکانیوز، جایگزین حسین حبیب‌زاده کرد.

در حکم دیگری، یاسر احمدوند جانشین مریم جمشیدی در خبرگزاری آنا شد و سرپرستی این خبرگزاری را برعهده گرفت. یاسر احمدوند، پیش از این مدیر اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی بود که جایگزین مریم جمشیدی شده که فعالیت در شماری از روزنامه‌‌ها و نشریات را در سال‌های اخیر در کارنامه داشت.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، در حکم دیگری محمد امین ایمانجانی را به عنوان مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، جانشین وحید عقیلی، کرد.

محمد امین ایمانجانی در کارنامه کاری خود سمت‌هایی همچون مدیرکلی حوزه ریاست خبرگزاری فارس، مدیرکلی روابط عمومی و امور بین‌الملل خبرگزاری تسنیم و همچنین مدیر کلی صوت و تصویر این خبرگزاری را به ثبت رسانده‌ است.

وحید عقیلی از روزنامه‌نگاران باسابقه و از اساتید روزنامه‌نگاری است که در میانه اردیبهشت سال ۹۵، جایگزین احسان مازندرانی در روزنامه فرهیختگان شد. احسان مازندرانی هم اکنون در اوین زندانی است.

با توجه به سوابق مدیران جدید گماشته شده بر راس رسانه‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، به نظر می‌رسد علی محمد نوریان، این رسانه‌ها را هرچه بیشتر به مشی سیاسی اصولگرایان نزدیک کرده است.

XS
SM
MD
LG