لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

روحانی: نخواهم گذاشت یک عده افراطی این ملت را ناامید کنند


در ادامه انتقادهای اعضای دولت یازدهم از مخالفان توافق هسته ای، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز روز شنبه ۲۱ شهریور مخالفان را عده ای «افراطی» توصیف کرد و گفت که نخواهد گذاشت این «عده» ملت را ناامید کنند.

آقای روحانی در نشست مدیران اتحادیه های سراسری تعاونی های کشور با تشریح مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها، بویژه به تحریم بانکی ایران که مانع از فروش نفت می شد، اشاره کرد و همزمان کاهش قیمت نفت را تلویحا نتیجه سیاست عمدی عربستان سعودی دانست که قصدش فشار به ایران و روسیه بوده است.

به گزارش خبرگزاری های ایران، حسن روحانی با اشاره به استدلال مخالفان توافق هسته ای گفت «درست است که مردم مقاومت کردند، و این تحسین برانگیز است، اما ملت باید بداند که این تحریم ها به پای اقتصاد ایران زنجیر بستند و برجام به معنای شکستن همه این زنجیرهاست».

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم روز جمعه با اشاره به مخالفان توافق هسته ای گفته بود که آن ها به خطر انداختن جان ۸۰ میلیون نفر را شجاعت می دانند.

رئیس جمهوری ایران در ادامه سخنانش در روز شنبه ۲۱شهریور، وابستگی اقتصاد کشور به نفت و دولتی بودن اقتصاد را اشکال و نقص بزرگ دهه های اخیر خواند و گفت که همین وضع سبب آسیب پذیری در مقابل تحریم ها شده است. حسن روحانی گفت زمانی بودجه کشور ۷۰ تا ۸۰ درصد وابسته به در آمد نفتی بود و پارسال به دلایل متعدد سهم نفت در بودجه کم شد و به ۳۳ درصد رسید اما بازهم به معنای آن بود که یک سوم بودجه بر دوش نفت بود.

آقای روحانی به سه طریقی که با تحریم های نفتی به کشور فشار وارد شده، اشاره کرد.

او کاهش صادرات نفت را از روزانه ۲.۲ میلیون بشکه به یک میلیون بشکه بر اثر تحریم ها، فشار اول و « نه تنها فشار اقتصادی بلکه ضربه ای به غرور ملی» دانست. آقای روحانی همچنین گفت که کاهش شدید صدور نفت باعث شده تا ناچار شوند چاه های نفت را ببندند که خود سبب می شود تا بعد از رفع تحریم ها برای بازکردن این چاه ها هزینه سنگینی خرج شود.

حسن روحانی سپس بدون نام بردن از عربستان سعودی، گفت فشار دوم این بود که «برخی کشورهای تولیدکننده نفت که می‌دانید چطور به دولت‌های غربی وابسته‌اند برای فشار به ایران و این اواخر برای فشار به روسیه قیمت نفت را از ۱۱۰دلار به ۴۰ دلار کاهش دادند.»

رئیس جمهوری ایران پیشتر هم عربستان را متهم کرده بود که با مخالفت با کاهش تولید اوپک یا افزایش سهمیه برخی کشورها از جمله ایران، مسئول افت قیمت نفت در جهان است. اما عربستان این انتقاد را رد کرده است.

آقای روحانی بستن شبکه بانکی جهانی به روی ایران را بر اثر تحریم ها که سبب شد تا ایران نتواند پول نفت صادراتی خود را دریافت کند، فشار سوم خواند.

حسن روحانی در نتیجه گیری خود با تمجید دوباره از هیات مذاکر کننده هسته ای ایران آن ها را «قهرمانانی» خواند که به متن توافقی دست یافتند که « هیچ کس در طول تاریخ نمی تواند بگوید که منطبق با عظمت و عزت ملت ایران نیست.»

آقای روحانی با اشاره به مخالفان توافق هسته ای افزود «آن‌هایی که روی کلمات این توافق پرافتخار بحث می‌کنند... بدانند نخواهم گذاشت امید این ملت را یک عده افراطی بخواهند ناامید کنند».

XS
SM
MD
LG