لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

محاکمه ۱۰۲ اسلام‌گرای دیگر در مصر در آستانه انتخابات


تابلوی تبلیغاتی ژنرال السیسی در قاهره: شهروند عالی مقام. سیسی، پسر مصر. تو آزادی، پسر آزادی. مصری‌ها رهبر خود را انتخاب کرده‌اند
تابلوی تبلیغاتی ژنرال السیسی در قاهره: شهروند عالی مقام. سیسی، پسر مصر. تو آزادی، پسر آزادی. مصری‌ها رهبر خود را انتخاب کرده‌اند
دادگاهی در مصر روز شنبه، ۱۳ اردیبهشت، ۱۰۲ تن دیگر از اسلامگراهای این کشور را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. این دادگاه در حالی برگزار شد که در همین روز نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر رقابت‌هایشان برای این انتخابات را آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این دادگاه یکی از چندین دادگاهی است که در ماه‌های اخیر برای سرکوب اسلامگراها و هواداران محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مخلوع مصر، در این کشور برگزار شده است.

جرم این افراد حمل سلاح و شورش خشونت‌آمیز در قاهره و مناطق اطراف ذکر شده‌است.

دادستان مصر محکومان را هم‌چنین به اتهام تجمع غیرقانونی به قصد آسیب‌رسانی مادی و معنوی به افراد و اموال عمومی که منجر به مرگ یک نفر شده، محکوم کرده است.

پیش از این نیز یک دادگاه در مصر، روز هشتم اردیبهشت، محمد بدیع، رهبر گروه اخوان المسلمین و ۶۸۲ عضو دیگر این گروه اسلام‌گرا را به مرگ محکوم کرده بود.

همین دادگاه، در عین حال، حکم اعدام ۴۹۲ از ۵۲۹ عضو دیگر اخوان المسلمین را که دو ماه پیش صادر کرده بود، لغو کرده است.

آغاز کارزار انتخاباتی در مصر

ژنرال عبدالفتاح سیسی، از بلندپایه‌ترین مقامات ارتش مصر و یکی از عوامل اصلی برکناری محمد مرسی در روز سوم ماه ژوئیه، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مصر است و به گفته رسانه‌های مصری از شانس بالایی نیز برخوردار است.

تنها رقیب آقای سیسی، حمدین صباحی، سیاست‌مدار چپ، است که کارزار انتخاباتی‌اش را روز شنبه، از شهر جنوبی اسیوط آغاز کرد و در سخنرانی‌اش از «دموکراسی، پیشرفت و آزادی برای هر مصری» گفت.

صباحی در گفت‌وگو با خبرنگاران، علت انتخاب شهر جنوبی اسیوط به منزله نقطه آغاز کارزارش را امیدهایش برای از بین بردن فقر و بیکاری در جنوب عنوان کرده و علاوه بر این گفته است که می‌خواهد به سیاست اختصاص امکانات و پیشرفت تنها به شهرهای مرکزی و پایتخت، پایان بخشد.

آقای صباحی در جریان آخرین سخنرانی‌هایش در روز شنبه، به مصری‌ها وعده داده است که اگر رئیس‌جمهور شود، نیروهای نظامی را از سیاست دور نگه می‌دارد. او همچنین وعده داد که قانون منع برگزاری تظاهرات بدون اجازه پلیس را ملغی کند. در حال حاضر در مصر هر تظاهراتی نیاز به اجازه پلیس دارد و بدون کسب اجازه، فعالان ممکن است دستگیر و زندانی شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای سیسی نیز کارزار انتخاباتی‌اش را با شبکه اجتماعی توئیتر و راه‌اندازی هشتگ LongLiveEgypt#(زنده باد مصر) آغاز کرد. در انتهای روز شنبه، کارزار اینرتنتی اقای سیسی ویدئویی از او را منتشر کرد که در حال گفت‌وگو با خبرنگاران مصری بود.

در پوستر انتخاباتی آقای سیسی که در قاهره پخش شده، او به عنوان قهرمان «مبارزه با تروریسم» معرفی می‌شود که اشاره‌ایست به موجی از حملات اسلام‌گراها که بعد از مخلوع شدن مرسی در قاهره به راه افتاد.
XS
SM
MD
LG