لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

وزارت بهداشت: کاهش قیمت ۵۰۰ قلم دارو از اول مهرماه


سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرده است که از اول مهرماه قیمت حدود ۵۰۰ قلم دارو کاهش پیدا کرده و قیمت داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج به قیمت سال گذشته باز می‌گردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رسول دینارود، رئیس سازمان غذا و دارو روز شنبه، ۳۰ شهریورماه، از امضای تفاهم‌نامه‌ای میان دو وزارتخانه بهداشت و تعاون خبر داد و با اشاره به کاهش قیمت ۵۰۰ دارو به تبع این تفاهم‌نامه، گفت: «اکثر این داروها، داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج هستند که به قیمت سال گذشته برمی‌گردند.»

وب‌سایت رسمی سازمان غذا و دارو نیز گزارش کرده است که آقای دینارود شامگاه ۲۹ شهریور در گفت‌و‌گویی تلویزیونی گفته است طبق این تفاهم قیمت «همه داروهایی که دچار افزایش قیمت شدید شده‌اند» به قیمت «سال گذشته» باز می‌گردند و مابه‌التفاوتی که از این محل ایجاد می‌شود در اختیار «سازمان‌های بیمه‌گر» قرار می‌گیرد تا از اول مهرماه قیمت «داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج» هم به قیمت سال گذشته بازگردد.

در عین حال مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هم به «تهران امروز» چاپ ۳۰ شهریورماه، گفته است که «از این پس» داروهای بیماران خاص تحت پوشش تأمین اجتماعی «رایگان خواهد شد».

به دنبال افزایش شدید قیمت ارز در ایران در پاییز سال گذشته، قیمت کالاها و از جمله دارو در ایران به شدت افزایش یافت. در عین حال در این مدت در مواردی نیز بازار، کمبود اقلامی از دارو را تجربه کرده است.

اگرچه دولت محمود احمدی‌نژاد مسئولیت کمبود دارو و افزایش قیمت‌ها را به گردن تحریم‌ها می‌انداخت، منتقدان دولت وی سوء مدیریت را عامل این مشکلات می‌دانند.

در همین زمینه، فاطمه هاشمی، معاونت اجتماعی انجمن «ام اس» ایران به روزنامه «تهران امروز» گفته است که مشکل دارو از «عدم مدیریت مطلوب» نشئت می‌گیرد.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز سال گذشته به تهران امروز گفته بود که دولت محمود احمدی‌نژاد «از فروش ارز سود هنگفتی برد» اما «قیمت داروها افزایش یافت و بسیاری از بیماران را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرد.

با این‌حال اکنون به گفته وزارت بهداشت برای کاهش دادن قیمت دارو«۱۸۰۰ میلیارد تومان» در نظر گرفته شده است که بخشی از آن صرف تکمیل پوشش کلیه داروها خواهد شد و قسمت عمده آن به داروهای بیماران خاص تعلق می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG