لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

مؤسسه علوم و امنیت: فعالیت‌ها در پارچین همچنان ادامه دارد


تصویر ماهواره‌ای از سایت پارچین که پنجم خردادماه ۱۳۹۱ گرفته شده است.
تصویر ماهواره‌ای از سایت پارچین که پنجم خردادماه ۱۳۹۱ گرفته شده است.
بنابر اعلام مؤسسه «علوم و امنیت بین المللی»، جدیدترین تصاویر ماهواره ای از پایگاه نظامی پارچین، حاکی از کلید خوردن فاز «بازسازی» این مرکز است. پیشتر نیز این مؤسسه در گزارش‌های مختلف از تغییرات اساسی در مرکز پارچین خبر داده بود.

در گزارش جدید مؤسسه «علوم و امنیت بین المللی» (آی اس آی اس) که چهارشنبه، ۲۲ آذرماه بر روی سایت رسمی این نهاد مطالعات راهبردی قرار گرفته، این مؤسسه بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای به دست آورده، می‌گوید که تغییرات صورت گرفته در مرکز پارچین شامل «تخریب سازه و خاک‌برداری» بوده است.

گزارش مؤسسه «علوم و امنیت بین المللی» در حالی منتشر شده است که بازرسان آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی، ۲۳ آذرماه، برای مذاکره یک روزه وارد تهران شده‌اند. بازدید از سایت پارچین از جمله خواسته‌های آژانس است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که ایران در پارچین دست به آزمایش چاشنی انفجار بمب اتمی زده است. این سازمان همچنین تاکنون بارها از در جریان بودن فعالیت‌های «شدید» در پارچین خبرداده است.

در این گزارش که بر روی سایت رسمی این نهاد مطالعات راهبردی قرار گرفته، این مؤسسه با اشاره به تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای مربوط به تاریخ ۱۹ آذرماه (برابر با نهم دسامبر ۲۰۱۲)، از تکمیل آنچه به ظاهر دیواره‌ای امنیتی به نظر می‌رسد، در گرداگرد مرکز پارچین خبر می‌دهد.

در عکس‌های قدیمی‌تر که مربوط به ۱۷ آبان‌ماه (هفتم نوامبر) است، ساخت چیزی شبیه به دیوار یا سازه تراس مانندی از جنس سیمان در بخش غربی دیواره امنیتی جدید مشاهده می‌شود. مؤسسه «علوم و امنیت بین المللی» یادآوری می‌کند که این سازه سیمانی به حفاظ قدیمی‌ای شباهت دارد که بهار سال ۲۰۱۲ تخریب شد.

در عین حال از دیگر تغییرات قابل توجه در مرکز نظامی پارچین می‌توان به دو ساختمان اصلی این مرکز اشاره کرد که توسط سقفی سفید یا خاکستری رنگ پوشانده شده‌اند. در تصاویر قبلی سقف یاد شده به رنگ آبی رنگ آمیزی شده بود. این احتمال وجود دارد که بنا به دلایلی سقف رنگ نشده، بلکه به کلی تعویض شده باشد.

همچنین بخشی از جسم ناشناخته‌ای که در تصاویر ۱۷ آبان‌ماه، به ورودی ساختمان آزمایش تسلیحات انفجاری متصل بود، در تصاویر جدید مشاهده نمی‌شود.

این مؤسسه تأکید می‌کند که با در نظر گرفتن تغییرات در حال اجرا در مرکز نظامی پارچین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که چیدمان جدیدی در این مرکز انجام شده و حضور انباشته‌های نخاله ساختمانی و ماشین آلات خاک‌برداری در محل حاکی از ادامه ساخت و ساز منظم در این مکان بوده است.

به گفته «آی اس آی اس»، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنار این درخواست، در عین حال از حکومت ایران درخواست کرده است تا درباره «کارشناس خارجی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران» پاسخ‌های دقیقی ارائه کند.

مؤسسه «علوم و امنیت بین المللی» دانشمند خارجی یاد شده را با نام «وی.وی. دانیلنسکو» شناسایی کرده است که گویا از نسل دانشمندان برجای مانده از اتحاد شوروی سابق است.
XS
SM
MD
LG