لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

عبادی: فقط ایران است که به صراحت از بشار اسد حمایت می‌کند


شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل
شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل
شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ ضمن اعلام حمایت از «آزادی‌خواهان سوریه»، دعوت محمود احمدی‌نژاد از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه برای سفر به ایران را مورد انتقاد قرار داد.

رییس کانون مدافعان حقوق بشر در گفت‌و گویی با وبسایت این کانون که روز یکشنبه، هفتم خردادماه منتشر شد، اعلام کرد: «مردم آزادی‌خواه ایران از مبارزات آزادی خواهانه مردم سوریه حمایت می‌کنند و حمایت‌های دولت ایران از رژیم بشار اسد ارتباطی با آنان ندارد.»

این حقوقدان، دعوت از بشار اسد برای سفر به ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «در میان کشورهای جهان فقط ایران است که به صراحت از بشار اسد حمایت می‌کند و آزادی خواهان سوری را مزدور غرب می‌نامد.»

محمود احمدی‌نژاد در هفته جاری از بشار اسد برای حضور در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران دعوت کرده است. این اجلاس حدود چهار مار دیگر برگزار خواهد شد.

دعوت بشار اسد به تهران در حالی صورت می گیرد که او و شماری از مسئولان بلندپایه دمشق به دلیل سرکوب خونین اعتراض‌ها در سوریه، از سفر به شماری از کشور‌ها محروم هستند. این محرومیت در چارجوب تحریم‌های بین المللی علیه نظام حاکم بر سوریه اعمال شده است.

شیرین عبادی در گفت‌و‌گو با کانون مدافعان حقوق بشر، ضمن انتقاد از این دعوت، با اشاره به گزارش‌های «متعدد» سازمان ملل در خصوص ارسال اسلحه و پول از سوی ایران برای حکومت سوریه، گفت: «در صورت صحیح بودن این خبر، این اقدام می‌تواند بشار اسد را در سرکوب هرچه بیشتر مردم تقویت کند.»

جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران به تازگی اعلام کرد که نيروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوريه دخالت کرده‌اند ولی گفت که اين دخالت برای جلوگيری از «کشتار مردم» بوده است.

برنده جایزه صلح نوبل در عین حال سفر کوفی عنان به ایران را یک «اشتباه فاحش» خواند و پرسید: «آیا آقای کوفی عنان معتقد است که ایران حق دارد در امور داخلی سوریه دخالت کند و به همین دلیل تصمیم گرفته است تا به عنوان یکی از طرف‌های اختلاف با این کشور وارد مذاکره شود؟ آیا ارسال نیروی نظامی و اسلحه به کشور دیگر جهت سرکوب مردم... مجاز است؟ آیا این امر دخالت در حاکمیت ملی نیست؟»

کوفی عنان اواخر فروردین ماه با سفر به ایران از جمهوری اسلامی خواست تا بخشی از راه حل بحران سوریه باشد.

شیرین عبادی ابراز امیدواری کرده است که مردم سوریه به پیروزی دست یابند و گفته است: «دنیا باید بداند، نباید به ناقضان حقوق بین‌الملل باج دهد و آقای کوفی عنان به جای آن‌که به دخالت‌های دیگر کشورها مشروعیت بخشد، باید سعی در پایان آن داشته باشد.»

ناآرامی‌ها در سوریه بیش از یک‌ سال پیش آغاز شده و با درگیری‌های خونین همراه بوده است.

سازمان ملل فروردین‌ماه سال جاری شمار کشته‌شدگان خشونت‌های سوریه را بیش از ۹ هزار تن ارزیابی کرد. گروه‌های مخالف می‌گویند این رقم در حال حاضر به بیش از ۱۱ هزار تن رسیده است.
XS
SM
MD
LG