لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

دادگاه مانع تشکیل «خانه سینمای جدید» توسط وزارت ارشاد شد


وکیل خانه سینما می‌گوید که دادگاه مانع تشکیل «خانه سینمای» جدید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. وزارت ارشاد پس از انحلال خانه سینما، «خانه اصناف سینمای ایران» را تاسیس و پس از آن اعلام کرد که نام این تشکل «خانه سینما» است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، جمال خندان روز ۳۰ تیرماه «خانه اصناف سینمای ایران» را تشکلی «موهوم» خوانده و با اشاره به برگزاری مجمعی از سوی این تشکل در تاریخ ۱۹ تیرماه، گفت: «ظاهرا ناظر وزارت ارشاد نیز در این مجمع شرکت داشته و به عنوان رییس هیات مدیره این تشکل فرضی انتخاب شده است و مسئولین وزارت ارشاد هم با تایید اقدامات این گروه اعلام کردند که قصد دارند امکانات خانه سینما را به این گروه بسپارند.»

وی افزود: به دنبال تاکید وزارت ارشاد بر استفاده از عنوان «خانه سینما» برای این تشکل، هیات مدیره «خانه سینما» که هم اکنون منحل شده است، به دستگاه قضایی مراجعه کرد و دادگاه نیز وزارت ارشاد را از ثبت این مجمع با نام «خانه سینما» منع کرد.

در عین حال به گزارش خبرگزاری فارس، بهزاد ابتهاج، مشاور حقوقی «خانه اصناف سینمای ایران» می‌گوید دادگاه در حالی این دادنامه را صادر کرده است که «از حکم تعطیلی دائم خانه سینما اطلاع نداشته است».

وی افزود که «خانه اصناف» در حال آماده کردن لایحه‌ای است تا با تحویل آن به دادگاه، حکم دادگاه مبنی بر مجاز نبودن وزارت ارشاد برای تشکیل خانه سینمای جدید لغو شود.

وزارت ارشاد سال ۱۳۹۰ با وارد کردن ایراداتی به اساسنامه «خانه سینما»، دستور انحلال آن داد و در ادامه این روند از تشکیل نهاد جایگزینی به نام «خانه اصناف سینمای ایران» حمایت کرد.

۱۹ تیرماه اعضای «خانه اصناف سینمای ایران» با تشکیل مجمعی، حبیب‌الله کاسه‌ساز را به عنوان رییس هیات مدیره و سخنگوی این تشکل انتخاب کرد.

این تهیه‌کننده آن زمان در گفت‌و‌گو با ایسنا در توضیح نام این تشکل گفت: «قبل از برگزاری مجمع عمومی، نام این تشکل خانه اصناف سینمای ایران بود، اما در نخستین مجمع که ۱۹ تیرماه برگزار شد، عنوان خانه سینما مطرح و تصویب شد که از این نام و عنوان استفاده کنیم. بنابراین عنوان خانه سینما برای ما رسمیت دارد.»

با این‌حال اکنون وکیل خانه سینما می‌گوید بر اساس دادنامه‌ای که صادر شده است، «تشکیل یک خانه سینمای جدید از سوی وزارت ارشاد منتفی شده است».

خانه سینما دی‌ماه ۱۳۹۰ از سوی وزارت ارشاد منحل اعلام شد. روز ۲۴ تیرماه سال جاری نیز به دستور همین وزارتخانه این نهاد پلمب شد، اقدامی که اعتراض و تجمع سینماگران مقابل ساختمان خانه سینما را به همراه داشت.

در حال حاضر نیروی انتظامی حفاظت از ساختمان خانه سینما را بر عهده گرفته و اعلام کرده است که تا شش مردادماه اجازه نخواهد داد کسی وارد ساختمان شود.
XS
SM
MD
LG