لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

«روسيه طرح استقرار موشک در نزدیکی لهستان را کنار نمی‌گذارد»


سکوی پرتاب موشک‌های میان برد «اسکندر»
سکوی پرتاب موشک‌های میان برد «اسکندر»
رییس ستاد ارتش روسيه می گوید که مسکو هيچ برنامه‌ای برای کنار گذاردن طرح استقرار موشک های میان برد خود در نزديکی خاک لهستان را ندارد.

نيکلای ماکاروف روز دوشنبه گفت که کشورش قصد ندارد طرح استقرار موشک‌های اسکندر در نزديک خاک لهستان را کنار بگذارد.

رییس ستاد ارتش روسيه گفت: «چنين تصميمی گرفته نشده است. اين تصميم بايد سياسی باشد. اين تصميمی است که رئيس جمهوری بايد بگيرد. آمريکايی‌ها تنها سامانه دفاع موشکی خود را به دريا انتقال داده‌اند، اين به معنای صرف‌نظر کردن آنها از اين طرح نيست».

اين سخنان در حالی ابراز می‌شود که تصميم باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، مبنی بر صرف‌نظر کردن از استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک جمهوری چک و لهستان پيشتر با استقبال مقام‌های روسی مواجه شده بود.

روز شنبه، ولاديمير پپوکين، معاون وزير دفاع روسيه، در مصاحبه‌ای گفته بود: «طبيعتاً در مقابل اقدام آمريکا، ما هم از اقدام‌های متقابل خود صرف‌نظر می‌کنيم» و به طور مشخص به مسئله استقرار موشک‌های «اسکندر» اشاره کرده بود.

خبرگزاری رويترز در گزارش خود می‌نويسد که ابراز اینگونه اظهار نظر‌های متناقض از جانب مقام‌های بلندپايه کرملين غیرمعمول به نظر می‌رسد.

همين خبرگزاری به نقل از برخی منابع خود خاطر نشان ساخته است که شايد منظور رئيس ستاد ارتش روسيه این بوده است که چنين تصميم مهمی را بايد رئيس جمهوری اعلان کند و نه يک معاون وزير.

روسيه در واکنش به طرح دولت بوش برای استقرار سامانه دفاع موشکی در اروپای مرکزی، تهديد کرده بود که موشک‌های کوتاه‌بُرد «اسکندر» را در کالينين‌گراد، در نزديکی خاک لهستان، مستقر خواهد کرد.

در آن زمان مقام‌های کرملين اظهار می‌داشتند که استقرار سامانه موشکی آمريکا در جمهوری چک و لهستان تهديدی عليه امنيت ملی روسيه است و موازنه راهبردی در خاک اروپا را بر هم خواهد زد.
XS
SM
MD
LG