لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

قیمت دلار در بازار آزاد رکورد ۱۶۰۰ تومان را شکست


گزارش رسانه ها حاکی است که در ادامه جهش بی سابقه قيمت انواع ارزهای خارجی در بازار آزاد ايران، بهای هر دلار معامله شده در روز چهارشنبه رکورد تازه ۱۶۰۰ تومان را بر جای گذاشت. قيمت دلار ظرف سه روز گذشته ۲۰۰ تومان افزايش قيمت داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، صبح روز چهارشنبه قیمت دلار از مرز هزار و ۶۰۰ تومان گذشت، اما با توجه به تعطیلی بازار، این قیمت در ادامه روز پایین آمد و به ۱۵۷۰ تومان، ۱۵۵۰ تومان و حتی در مواردی ۱۵۲۰ تومان برسید.

این در حالی است که خبرگزاری مهر روز چهارشنبه از خودداری صرافان از فروش دلار خبر داد و افزود که خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد.

در همین روز قیمت سکه نیز افزایش یافت و بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار به ۶۴۰ هزار تومان و هر سکه طرح قدیم به ۶۲۳ هزار تومان رسید.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در همین زمینه گزارش داد که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با پنج هزار تومان افزایش در روز چهارشنبه نسبت به روز پیش از آن، به ۶۴۵ هزار تومان رسیده و سکه طرح قدیم نیز با صد تومان رشد، ۶۲۳ هزار تومان معامله شده است.

محمدی کشتی‌آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهرات در گفت‌وگو با ایسنا، از غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار طلا و ارز خبر داده و گفته است: «نرخ ارز حساب و کتاب ندارد و اصلا نمی‌توان درباره آن نظر داد... الان نیز همچنان تقاضا برای خرید بیشتر شده که همین موضوع موجب شده قیمت‌ها پایین نیاید.»

به گفته وی، محدود کردن عرضه ارز توسط بانک مرکزی موجب افزایش نرخ ارز در بازار آزاد شده است.

بانک مرکزی روز پنجشنبه نرخ مرجع هر دلار آمریکا را با دو تومان افزایش نسبت به روز پیش ۱۱۰۵ تومان اعلام کرده است که بر این اساس بانک ملی ایران نیز نرخ فروش هر دلار در این روز را ۱۱۰۷ و نرخ هر دلار مسافرتی را ۱۲۱۸ تومان اعلام کرده است.

ارز مسافرتی فقط یک بار در سال به مسافران داده می‌شود و رقم آن بنا بر اعلام بانک مرکزی، برای سفر به تمام کشورها، به جز عراق و سوریه، به میزان دو هزار دلار است.

آن‌چه خریداران ارز در بازار با آن مواجهند،‌ علاوه بر افزایش قیمت، چند نرخی بودن قیمت ارز است.

در ایران علاوه بر قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت‌های دیگری نیز وجود دارند؛ قیمت ارز مرجع، قیمت ارز بازار فرعی و قیمت دلار مداخله‌ای برای تنظیم و کنترل قیمت بازار آزاد.

چند نرخی شدن ارز در حالی بروز می‌کند که دولت وعده داده بود با یکسان کردن نرخ رسمی و غیر رسمی، قیمت‌ ارزها را تک نرخی کند.

قیمت طلا و انواع سکه در یک سال گذشته در ایران روندی افزایشی داشته است؛ روندی که برخی از کارشناسان آن را معلول تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی می‌دانند.
XS
SM
MD
LG