لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

نماینده خامنه‌ای در سپاه: فعالیت سیاسی وظیفه سپاه است


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران معتقد است «فعالیت سیاسی، از وظایف سپاه است و این تفاوت جوهری سپاه با ارتش است». علی سعیدی اما در عین حال گفته است «این‌که سپاه با زور مردم را به سمت فرد خاصی سوق بدهد، ممنوع است».

علی سعیدی، نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران در مصاحبه با خبرگزاری فارس که روز ۲۵ بهمن منتشر شده، گفته است: «ضد انقلاب و دشمن این‌گونه القا می‌کنند که سپاه حق ورود به مسائل سیاسی را ندارد اما علی رغم القائات آنها، سپاه باید با توجه به شرایطی در برخی مسائل ورود پیدا کند.»

علی سعیدی از جمله گفته است که در مقابل اعتراض‌های پس از انتخابات ۸۸، سپاه «وظیفه ایستادگی در برابر فتنه را دارد و این ایستادگی باید هم قبل از فتنه، هم حین آن و هم بعد از آن باید باشد.»

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه، پیشتر در ۱۹ دی ماه نیز گفته بود «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه مفصل علی سعیدی، مدیر روابط عمومی سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از نحوه انتشار این مصاحبه انتقاد کرد و گفت از این اظهارات «سوء برداشت» شده است.

با این حال علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، در مصاحبه تازه خود با فارس تصریح کرده است: «مواضع رسمی و اصول اصلی سپاه پاسداران را دو نفر تبیین می‌کنند: فرمانده کل سپاه و نماینده ولی فقیه در سپاه».

به گفته علی سعیدی ، سپاه پاسداران دسته‌بندی‌ها و جریانات سیاسی را برای پاسداران توضیح می‌دهد تا «زمینه گرایش سیاسی صحیح را فراهم کند».

به گفته این مقام عالی در سپاه پاسداران، اعضای بسیج محدود به «بایدها و نبایدهای سازمانی» سپاه پاسداران نیز نیستند.

اظهارات قبلی علی سعیدی درباره «وظیفه ذاتی سپاه» برای «مهندسی معقول انتخابات»، اعتراض‌های مختلفی را برانگیخت و از محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق ایران تا محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری فعلی به آن واکنش نشان دادند.

محمد خاتمی گفت: «انتخابات آزاد يعنی انتخاباتی که از جمله مهندسی نشود. ما می‌گویيم با با اينها برخورد شود و اين اطمينان به مردم داده شود که انتخابات مهندسی نمی‌شود.»

محمود احمدی‌نژاد نیز در نشست رسانه‌ای خود گفت: «هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم او را مدیریت می‌کنند.» به گزارش وبسایت «شبکه ایران» که وابسته به روزنامه ایران و نزدیک به دولت است، او این اظهارات را در واکنش به سخنان اخیر علی سعیدی مطرح کرد.

در سال‌های گذشته گروه‌هایی از فعالان سیاسی، سپاه پاسداران را به دخالت در روند انتخابات و همچنین فعالیت‌های سیاسی دیگر متهم کرده‌اند.

پیش از این اصلاح‌طلبان گفته بودند برخی از فرماندهان سپاه، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته «دخالت‌های غیرقانونی» کرده بودند.

از جمله در مرداد ماه ۸۹، هفت فعال سیاسی اصلاح‌طلب در شکایت‌نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه و نیز رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، برخی از فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به دخالت‌های «غیرقانونی» در روند انتخابات متهم و درباره آنان اعلام جرم کردند.

اشاره آنان به اظهارات یک مقام امنیتی به نام «سردار مشفق» بود که پیشتر در آذرماه سال ۸۸ با عنوان «سخنان معاون وزیر اطلاعات در جمع روحانیون مشهد» منتشر شده بود.

او در این سخنان به تحلیل صحنه سیاسی ایران و وظایف سپاه در این باره پرداخته بود و به‌صراحت از فعالیت‌های سپاه درباره انتخابات و در برخورد با اصلاح‌طلبان سخن گفته بود.

اما این فقط اصلاح‌طلبان نبوده‌اند که سپاه را به دخالت در سیاست و در انتخابات متهم کرده‌اند. در آخرین روز اردیبهشت ماه امسال نیز علی مطهری، نماينده اصولگرا در مجلس، در نطق پيش از دستور خود سپاه پاسداران را متهم کرد که در انتخابات مجلس نهم دخالت کرده اس.

این نطق علی مطهری مایه اعتراض سپاه شد و يکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران اعلام کرد که اين نيروی نظامی از او به خاطر این «هتاکی» شکايت کرده است.

پیش از انتشار این مصاحبه نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه در بیانیه‌ای درباره «اقدامات وحدت‌شکنانه» در ایران هشدار داد و اعلام کرد که با چنین اقداماتی، «برخورد قاطع» می‌کند.

در ماه‌های گذشته و با بالاگرفتن اختلاف‌ها بین مقامات جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای از آنان خواسته است «وحدت» خود را حفظ کنند و هشدار داده است که اگر کسی اختلاف‌ها را به عرصه عمومی و به گفته او «به میان مردم» بکشد، «خیانت کرده است».

با این حال اختلاف‌های بین محمود احمدی‌نژاد و روسای دو قوه دیگر، علی لاریجانی و صادق لاریجانی همچنان آشکار است.

اصولگرایان منتقد دولت از محمود احمدی‌نژاد انتقاد می‌کنند که با انتشار نوار مکالمه فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی در صحن علنی مجلس، به اختلاف‌ها در جمهوری اسلامی دامن زده است.
XS
SM
MD
LG