لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

سه سناریو برای سه بازی: آیا ایران به جام جهانی می‌رود؟


تیم ملی فوتبال ایران سه مسابقه سرنوشت ساز برای صعود به جام جهانی پیش روی خود دارد
تیم ملی فوتبال ایران سه مسابقه سرنوشت ساز برای صعود به جام جهانی پیش روی خود دارد
محمد مایلی کهن پس از ۱۲ سال دوری از نیمکت تیم ملی فوتبال ایران، در حالی یک بار دیگر سکان هدایت این تیم را بر عهده گرفته است که ایران راه دشواری برای کسب مجوز حضور در نخستین جام جهانی آفریقایی در سال ۲۰۱۰ پیش روی خود دارد.

در گروه ب مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آسیا تیم ملی فوتبال ایران هم اکنون با شش امتیاز از پنج بازی در رده چهارم قرار گرفته است. در این گروه پنج تیمی تیم کره جنوبی با ۱۱ امتیاز صدرنشین است و کره شمالی و عربستان با ۱۰ امتیاز در رده‌های دو و سوم قرار دارند. تیم امارات هم با یک امتیاز در رده آخر جدول قرار گرفته است و عملاً هیچ شانسی برای صعود ندارد.

تنها مزیت تیم ایران نسبت به تیم‌های کره شمال و عربستان به عنوان دو رقیب اصلی برای کسب سهمیه صعود مستقیم به جام جهانی، انجام یک بازی کمتر است.

می‌گویند فوتبال قابل پیش‌بینی نیست. برای همین هم در اینجا اصلاً قصد نداریم نتایج سه بازی باقیمانده تیم ملی را پیش‌بینی کنیم. بلکه با توجه به نتایج احتمالی این بازی‌ها و نیز سه بازی دیگری که میان دیگر تیم‌های حاضر در گروه ایران انجام می‌شود، سه سناریوی ممکن را از میان احتمالات دیگر بررسی می‌کنیم:

سناریوی شماره یک: خوشبینی ایرانی

۱۶ خرداد ۱۳۸۸ در روزی که امارات و کره جنوبی در خانه امارات به نتیجه تساوی می‌رسند، کره شمالی در پیونگ یانگ مغلوب ایران می‌شود. ایران با این برد ۹ امتیازی شده و امیدهایش برای صعود پررنگ‌تر می‌شود. در پایان این روز کره جنوبی با ۱۲ امتیاز در صدر جدول و کره شمالی و عربستان هر کدام با ۱۰ امتیاز در رده‌های دوم و سوم و ایران هم با ۹ امتیازش همچنان چهارم گروه است و چشم به روزهای آینده دوخته است. امارات هم دو امتیازی شده است.

۲۰ خرداد ۱۳۸۸ چهار روز بعد تیم ملی ایران، امارات را در تهران در هم می‌کوبد و شمار امتیازهای خود را به عدد ۱۲ می‌رساند. کره جنوبی و عربستان هم در سئول به نفع ایران مساوی می‌کنند. اکنون کره ۱۳ امتیازی است و نفس‌های ایران ۱۲ امتیازی را پشت سر خود حس می‌کند. عربستان هم با ۱۱ امتیاز در همان رده سوم جدول جا خوش کرده است. کره شمالی جای ایران را در رده چهارم گرفته است. تکلیف امارات هم که روشن است.

۲۷ خرداد ۱۳۸۸ امروز ایران به یمن تاکتیک‌های نوین محمد مایلی کهن پوزه کره جنوبی را در سئول به خاک می‌مالد و با کسب ۱۵ امتیاز به صدر جدول می‌رسد. در بازی همزمان میان عربستان و کره شمالی در ریاض هم نتیجه دلخواه ایرانی‌ها حاصل می‌شود و کره شمالی هم ۱۳ امتیازی می‌شود. عربستانی‌ها هم در انتهای جدول به برادران اماراتی خود ملحق می‌شوند. ایران با ۱۵ امتیاز به عنوان تیم اول و کره جنوبی با ۱۳ امتیاز مستقیماً راهی جام جهانی می‌شوند و کره شمالی هم به عنوان تیم سوم به مصاف تیم سوم گره آ می‌رود.

حسین کعبی از بازیکنان تاثیر گذار ایران در جدال با بازیکن عربستانی


البته باید دانست، چنانچه تیم ملی ایران سه بازی باقیمانده خود را مقابل کره شمالی، امارات و کره جنوبی با پیروزی به پایان برساند، بدون توجه به نتایج سایر بازی‌ها حداقل به عنوان تیم دوم گروه ب مستقیماً به جام جهانی صعود خواهد کرد. هر چند ایران در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی آفریقای جنوبی بازی دیگری با عربستان ندارد، اما اگر بتواند در سه بازی خود برنده شود به احتمال زیاد مانع صعود عربستان خواهد شد. از این رو هر سه بازی تیم ملی به نوعی رویارویی غیر مستقیم با عربستان هم به شمار می‌آید.

سناریوی شماره دو: منطق فوتبال

۱۶ خرداد ۱۳۸۸ با توجه به نتایجی که تیم کره شمالی در مسابقه‌های پیشین خود کسب کرده است، انتظار می‌رود ملی‌پوشان ایرانی کار بسیار سختی در پیونگ یانگ پیش روی خود داشته باشند. کره شمالی در بازی دور رفت با نتیجه دو بر یک در تهران مغلوب تیم ملی فوتبال ایران شده بود. تیم ایران همچنین سابقه بردن کره شمالی را در پیونگ یانگ دارد. هر چند پیروزی دشوار ایران در مقابل کره شمالی باعث تغییر در جدول رده‌بندی نمی‌شود، اما ایران را به صعود امیدوارتر می‌کند. در بازی دیگر امارات از تیم صدرنشین کره جنوبی پذیرایی می‌کند. با توجه به نتایج ضعیفی که امارات به دست آورده است و نیز با توجه به فوتبال به مراتب برتر کره جنوبی برد این کشور در مقابل امارات دور از تصور نیست. کره جنوبی با این برد ۱۴ امتیازی شده و جایگاه خود را در صدر جدول تثبیت می‌کند.

۲۰ خرداد ۱۳۸۸ ایران با پیروزی بر امارات در تهران شمار امتیازهای خود را به عدد ۱۲ می‌رساند و بدون توجه به نتیجه بازی دیگر به رده دوم جدول صعود می‌کند. در بازی بعدی که در سئول برگزار می‌شود، تیم ملی کره جنوبی در مقابل عربستان سعودی صف آرایی می‌کند. کره جنوبی با پیروزی بر عربستان ۱۷ امتیازی شده و پیشاپیش صعود خود را به جام جهانی آفریقای جنوبی جشن می‌گیرد.

۲۷ خرداد ۱۳۸۸ امروز دو بازی همزمان در ریاض و سئول برگزار می‌شود تا تکلیف تیم دوم صعود کننده را روشن کند. عربستان سعودی با تیم سخت کوش کره شمالی بازی می‌کند و کره جنوبی که پیش از این صعود خود را مسجل کرده است، به مصاف ایران می‌رود. برای هر دو تیم عربستان و کره شمالی این بازی حکم مرگ و زندگی را دارد. در عین حال هر دو تیم نیم‌نگاهی هم به نتیجه بازی هم‌زمان در سئول دارند. در روزی که ایران در مقابل تیم بی‌انگیزه کره جنوبی به نتیجه‌ای بهتر از تساوی دست پیدا نمی‌کند، عربستان با پیروزی بر کره شمالی ۱۳ امتیازی شده و به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به ایران به عنوان تیم دوم به آفریقای جنوبی می‌رود و ایران می‌ماند و دردسر بازی‌های پلی‌آف با تیم سوم گروه آ که شاید همان بحرین همیشگی باشد.

صحنه آشنا در پایان یک مسابقه فوتبال از نوع ایرانی: جواد نکونام پس از شکست تیم ملی در مقابل عربستان در تهران

سناریوی شماره سه: فوتبال ایرانی

۱۶ خرداد ۱۳۸۸ در روزی که کره جنوبی امارات را در خانه‌اش شکست می‌دهد و در آستانه صعود به جام جهانی قرار می‌گیرد، ایران در پیونگ یانگ گرفتار توفان زرد می‌شود. حملات احساسی تیم ایران در دقایق ابتدایی بازی هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد. کره شمالی در انتهای نیمه دوم در یکی از ضد حمله‌هایش گل نخست را وارد دروازه ایران می‌کند. در نیمه دوم حملات پرشمار اما ناهماهنگ ایران ادامه می‌یابد. در پایان بازی به تساوی کشیده می‌شود و کره شمالی ۱۱ امتیازی شده و جایگاه خود را در رده دوم تثبیت می‌کند. ایران هفت امتیاز دارد و کار برای مایلی کهن هنوز تمام نشده است.

۲۰ خرداد ۱۳۸۸ تیم ملی ایران در تهران کار به ظاهر ساده‌ای در مقابل امارات پیش رو دارد تا با توجه به شکست احتمالی عربستان از کره جنوبی با این تیم هم امتیاز شده و با امیدواری بیشتری به بازی روز آخر چشم بدوزد. در سوی دیگر میدان اماراتی‌ها که از مدت‌ها پیش قید حضور در جام جهانی را زده‌اند، بدشان نمی‌آید که برادران سعودی‌اشان به جای ایران به آفریقای جنوبی بروند. تاکتیک وقت کشی اماراتی‌‌ها بازیکنان ایرانی را رفته رفته عصبی می‌کند. هر چه از زمان بازی بیشتر می‌گذرد، بر فشار عصبی در میان بازیکنان ایران افزوده می‌شود.
در این میان خاطرات سال‌های نه چندان دور برای محمد مایلی کهن یک بار دیگر زنده می‌شود. حدود ۱۲ سال پیش به دنبال تساوی ایران با قطر در چارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی فرانسه تماشاگران انبوه حاضر در ورزشگاه آزادی هر آنچه فحش ناموسی و غیر ناموسی بود نثار سرمربی وقت تیم ملی کردند.

۲۷ خرداد ۱۳۸۸ ایران ۸ امتیازی تنها در صورتی می‌تواند به عنوان تیم سوم به مسابقات پلی‌آف برود که بتواند کره جنوبی را در سئول شکست دهد و کره شمالی هم در ریاض بتواند از پس عربستان سعودی برآید. اما نتایج به گونه دیگری رقم می‌خورد. کره جنوبی و عربستان به عنوان تیم‌های اول و دوم به جام جهانی می‌روند و کره شمالی هم به مصاف تیم سوم گروه آ. ایران برای حضور در جام جهانی چهار سال دیگر فرصت دارد...

ما که امیدواریم منطق فوتبال با اندکی خوش شانسی دست به دست هم داده و ایران را به جام جهانی ببرند، تا چه پیش آید!
XS
SM
MD
LG