لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

احمدی‌نژاد فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا را به عنوان وزیر نفت پیشنهاد کرد


رستم قاسمی
رستم قاسمی
سرانجام پس از چند روز تاخیر، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، چهارشنبه وزرای پیشنهادی خود را برای چهار وزارتخانه بدون وزیر به مجلس معرفی کرد.

در میان این گزینه‌ها می‌توان به رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه اشاره کرد، که به عنوان وزیر پیشنهادی نفت معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نامه محمود احمدی‌نژاد برای معرفی چهار وزیر پیشنهادی روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خوانده شد و به گفته علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی روز سه‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

رئیس دولت دهم رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه را به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به مجلس معرفی کرده است؛ این در حالی است که پیشتر برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که محمود احمدی‌نژاد احتمالاً محمد علی‌آبادی، سرپرست کنونی وزارت نفت، را به عنوان وزیر نفت پیشنهادی خود برای این وزارتخانه معرفی خواهد کرد.

هر چند حضور فرماندهان پیشین سپاه در دولت‌ محمود احمدی‌نژاد تازگی ندارد، اما معرفی فرمانده قرارگاه خاتم‌‌الانبیا برای وزارتخانه کلیدی نفت در حالی صورت گرفته است که به ویژه به دنبال علنی شدن اختلاف‌ها میان رئیس دولت دهم و رهبر جمهوری اسلامی بر سر وزارت اطلاعات شماری از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه به شدت از محمود احمدی‌نژاد انتقاد و حتی وی را تهدید کرده بودند.

همچنین سپردن وزارت نفت به فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در حالی است که این قرارگاه بازوی اقتصادی سپاه و از بزرگترین پیمانکاران ایران است، که به ویژه از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف گسترش داده و توانسته پروژه‌های بسیاری را در حوزه نفت و گاز و راه‌سازی با کمک دولت و بدون طی تشریفات قانونی در دست بگیرد.

در این میان رستم قاسمی نیز در گفت و گویی با خبرگزاری فارس بر نقش قرارگاه خاتم‌الانبیا در انجام پروژه‌‌های نفتی ایران تاکید کرده و گفته است: «بعد از کسب رای اعتماد از وجود این قرارگاه در کنار پیمانکاران دیگر نفتی نیز استفاده می‌کنم.»

محمود احمدی‌نژاد در روز ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری در نامه‌ای و با استناد به ماده پنجم قانون برنامه پنجم توسعه در مورد کاهش تعداد وزارتخانه‌ها، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت را برکنار کرده و خود سرپرستی وزارت نفت را برعهده گرفته بود.

اما تنها یک روز پس از آن که نمایندگان مجلس ایران مسئله «تخلف» و «غیرقانونی» بودن سرپرستی محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت را به قوه قضائیه ارجاع کردند، رییس دولت دهم در حکمی محمد علی‌آبادی، رییس پیشین سازمان تربیت بدنی، را به عنوان سرپرست وزارت نفت منصوب کرد.

در روزی که محمد علی‌آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت منصوب شد، رستم قاسمی، گفته بود، یک ماه پیش از آن محمود احمدی‌نژاد تصدی وزارت نفت را به وی پیشنهاد کرده‌است و وی در حال بررسی پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد برای پذیرش وزارت نفت است.

محمود احمدی‌نژاد در نامه معرفی چهار وزیر پیشنهادی خود عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهدی غضنفری را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز محمد عباسی را برای وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرده است.

از سوی دیگر نام رستم قاسمی، گزینه پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای وزارت نفت به دلیل نقش وی در قرارگاه خاتم‌الانبیا در لیست تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی قرار دارد.

در این میان علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است: «رستم قاسمی پس از حضورش در (وزارت) نفت به طور طبیعی نامش از لیست تحریمی‌ها خارج خواهد شد و به راحتی می‌تواند به سفرهای خارجی خود بپردازد.»

وی همچنین افزوده است: «مشابه این اتفاق برای برخی دیگر از اعضای دولت پیش از حضور در دولت پیش آمده بود، اما به واسطه حضور آنان در دولت این مشکل برطرف شده و آنان به راحتی سفرهای خارجی را انجام داده‌اند.»

اشاره علاالدین بروجردی به علی‌اکبر صالحی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران است که هر چند نام وی در لیست افراد تحریم‌شده از سوی اتحادیه اروپا قرار داشت، اما پس از انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، اعضای اتحادیه اروپا وی را از این لیست خارج کردند.
XS
SM
MD
LG